Spørgsmål:
Jeg tror, at jeg har erektil dysfunktion. Jeg opdagede det i vinterferien. Jeg har ikke så meget lyst til at onanere. Når jeg så alligevel gør, så går det for hurtigt. Det føles forkert. Jeg har aldrig haft sex, men det tør jeg heller ikke, når det går så dårligt alene. Jeg har overvejet, om det er noget psykologisk, for jeg laver ikke sådan noget som at ryge, at drikke og sådan noget vrøvl. Kan jeg få lysten og erektionerne tilbage? Hvad fanden skal jeg gøre?

Svar:
Hejsa,
Tak for dit spørgsmål, det lyder rigtig frustrerende, og som noget der fylder meget for dig. Det lyder umiddelbart ikke som om, at du lider af erektil dysfunktion, idet at du stadig godt kan få en rejsning.
Seksualitet og sexlyst kan svinge meget – både den man udlever med andre og med sig selv. Det vil også sige, at man i nogle perioder kan opleve at have mindre lyst til at onanere. Ligesom at man ikke skal have sex, når man ikke har lyst, er det også vigtigt at man kun onanerer for sin egen skyld, og ikke på grund af en ide om hvor meget eller hvor lidt man bør gøre det. Det er helt normalt at opleve pres både i forhold til sex med andre og onani, hvilket godt kan blive lidt en negativ spiral hvor man mister sexlysten. Måske du vil opleve at din sexlyst kom lidt mere igen, hvis du tillod dig selv at onanere mindre.
Du beskriver også at det går for hurtigt når du onanerer. Det er normalt at opleve at man næsten er blevet ”for god” til at onanerer, ved at man har fundet en ”for” effektiv måde at gøre det på. Det kan gøre at det bliver lidt kedeligt og hurtigt. Du kan prøve at have en opmærksomhed på, kun at onanere når du har virkelig lyst, og så måske tage noget af tempoet ud, ved at stoppe eller holde pauser inden du får udløsning. Måske det kan gøre det lidt mere spændende igen, og gøre at det tager lidt længere tid.
I forhold til det med ikke at turde at have sex, kan de ting vi har skrevet om omkring onani, måske hjælpe med at fjerne nogle af dine bekymringer omkring sex også. I det hele taget er det helt almindeligt at være bekymret for om man ”kan” og er ”god nok”, inden man har sex første gang. Der kan det hjælpe at vente med at have sex, til at man føler sig tryg ved den man gerne vil have sex med, og giver sig god tid til slappe af i situationen, så man ikke føler pres.
Du fortæller også at du overvejer, om det du oplever, kan skyldes noget psykologisk. Det kan det sagtens være. Hvordan man har det, og hvad der sker i ens liv kan have stor indflydelse på ens seksualitet og sexlyst. Du kan jo tænkte over, om der er sket noget særligt omkring vinterferien. Det kan være at du har være stresset, eller at der er sket nogle store ting i dit liv.
Vi håber at du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive eller ringe herind på 70202266 alle hverdage mellem 15-19.
Vh
Sexlinien