Spørgsmål:
En pige og jeg har mange følelser for hinanden og dater. hun har en tæt veninde der sender teasing billeder, når de fester så kan de finde på at snave og lign. Når det sker og hendes veninde har min flirts opmærksomhed, så kan jeg mærke det gør ondt i hjertet. Jeg føler at det er mere almindeligt at kvinder opfører sig sådan "for sjov/spænding" men nu tiderne hvor seksuelle forhold er meget almindeligt med samme køn. Så føler jeg faktisk det utroligt meget som utroskab, og jeg føler ikke rigtigt jeg har min flirts hjerte. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til det, og jeg føler det er tabubelagt og kvælende for et så nyt forhold at sidde og brokkek sig

Svar:
Hej,
Tak for din henvendelse. Det er rigtig fint, at du skriver herind, selvom du nok godt er klar over, at vi ikke vil være i stand til at kunne give dig et klokkeklart og entydigt svar på, hvad det bedste at gøre vil være. Måske du kunne få lyst til at ringe herind i næste uge, så vi kan tale lidt mere detaljeret om det, du oplever og hvordan du kan forholde dig til det? Vores telefonnummer er 70202266, og vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19.
Hvis ikke det passer dig at ringe ind, skriver vi her nogle af de tanker vi fik efter at have læst din henvendelse.
Først og fremmest tænker vi på, om du mon allerede har talt med din flirt om de ting, du beskriver her? Ville I kunne det uden at det netop som du siger, vil virke kvælende? Det er klart, at du selvfølgelig ikke vil kunne præsentere det som en færdig tanke med en klar konklusion og måde jhun fremover skal handle på, men måske det kunne være en spændende samtale, hvor I kunne blive klogere på hinanden, hvis du forsøger at stille dig et lidt nysgerrigt og måske også sårbart sted?
At du på et tidspunkt hvor I har god tid, får sagt at der er noget du har tænkt over, og som du synes er lidt svært at få talt om på en måde, hvor det ikke bliver opfattet forkert, men at det fylder noget for dig, og at du derfor håber at I kan tale om det på en god måde. Når man metakommunikerer på den måde, forbereder man den anden part på, at de skal gøre sig ekstra umage for at lytte, forstå og tage imod det, man prøver at sige.
Vi tænker også på, om du mon har fået fortalt hende, hvad du synes om hende? Du skriver det her med, ikke at føle at du har din flirts hjerte - mon hun ved, at hun har dit? Måske noget af den her usikkerhed kunne forsvinde, hvis I fik sagt til hinanden, hvor I står i relationen?
Du har helt ret i, at det kan være kvælende for et nyt forhold at sidde og brokke sig over den anden, det skal man selvfølgelig ikke. Når det så er sagt, så er begyndelsen af et nyt forhold også den periode, hvor man skal blive klogere på hinanden og hinandens forventninger til relationen for at finde ud af, om der kunen være en fremtid i den anden eller ej. Giver det mening? Så måske det også er okay at få taget nogle af de lidt svære samtaler her i starten? At hvis det skal udvikle sig imellem jer på en monogam måde er det på sigt måske også vigtigt at finde ud af, hvor grænserne går, hvad man må med andre før I kalder det utroskab? Når du beskriver, hvordan det gør ondt i hjertet, når din flirts opmærksomhed drages af veninden, så kan vi ikke helt vide, hvad den her ondt i hjertet kommer af, om den er udtryk for at du virkelig holder af hende, og har lyst til at have hende for dig selv, om den har noget at gøre med usikkerhed i relationen eller andet. Det vil vi rigtig gerne tale med dig om, og vi håber derfor, at du vil kontakte os - og ellers, at du har kunnet bruge vores tanker til noget.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125