Spørgsmål:
Hej, jeg skriver fordi jeg er bekymret for min penis. Min forhud plejede at dække penishovedet, men efter jeg er begyndt at være seksuelt aktiv, glider den tilbage og bliver der. Det føles meget følsomt og ubehageligt, og jeg bliver også svimmel og bekymret, når jeg kigger på det. Jeg vil gerne vide, om det er normalt?

Svar:
Hej med dig, og tak for dit spørgsmål!
Det er helt almindeligt og nødvendigt, at forhuden kan trække sig tilbage fra penishovedet, når penis bliver stiv. Hvis den ikke kan det, så er det faktisk et problem. Det er også helt normalt, at penishovedet er meget følsomt, men det skal ikke være direkte ubehageligt eller gøre én svimmel. Nogle gange kan stor bekymring dog også i sig selv gøre, at man bliver svimmel.
Ud fra dit spørgsmål, er det ikke helt tydeligt, om forhuden stadig bliver tilbage efter din penis bliver slap igen? For helt at kunne hjælpe dig så mangler den information. Hvis forhuden ikke kan rykkes frem igen efter penis er blevet slap og ligesom sidder og strammer på en ubehagelig måde, vil vi anbefale dig, at ringe til din læge og få en vurdering derfra. Hvis du har brug for at vende det herinde først, er du også meget velkommen til at ringe (70 20 22 66) herind eller skrive på chat.
De bedste hilsner,
Sexlinien (XX11)
Dreng/Mand på _ år