Spørgsmål:
Hey så jeg har et problem jeg har fået en kæreste efter en lang pause, hvor jeg selv har klaret ærterne men nu hvor jeg har fået hinde har jeg fået et problem, jeg tænder rigtig meget på hinde men når vi er sammen så bliver jeg mindre rimelig hurtigt, og ender med at jeg har det svært ved at komme og det frustrerer mig siden jeg godt kan lig hinde og tænder på hinde hved i hvad årsagen kan være til dette.

Svar:
Hej og tusind tak for dit spørgsmål.
Vi kan godt forstå, at det er frustrerende, at du ikke kan være sammen med din kæreste på den måde, du allerhelst vil.
Der kan være forskellige årsager til, at din rejsning falder, og at du har svært ved at komme, men den allermest almindelige er, at det er noget psykisk – altså noget, der er forbundet til dine tanker eller følelser. Det kan fx være, hvis du føler, at du skal præstere noget særligt, når i har sex, føler dig usikker eller noget lignende. Det kan være helt naturligt, hvis man får en ny sexpartner efter en længere pause. Det kan også være nogle psykiske ting i din hverdag, fx hvis du føler dig stresset eller deprimeret. Det kan også skyldes, at du tager nogle former for medicin.
Hvis det skyldes noget psykisk, kan det også tit blive en ”ond spiral”, hvor man bliver nervøs eller frustreret omkring, at det sker igen, og så kan det netop opstå. Rimelig upraktisk - men det går heldigvis tit over igen.
Du skriver ikke, om du har talt med din kæreste om det, men for mange er det rart at få talt med sin sexpartner om det, så man kan fjerne lidt af det her pres og frustration. Og hvis du kan være ærlig overfor hende, kan hun forhåbentlig forstå, at det ikke handler om hende, og så kan i finde ud af, hvordan i kan have sex på en måde, hvor det ikke er målet, at du skal have helt stiv pik eller komme hver gang. Hvis man stresser over, at sex skal se ud på én bestemt måde, så kan det let føles som en ”fiasko”, hvis det ikke lever op til det. Men i virkeligheden kan sex se ud på mange måder, og behøver ikke altid indebære en stiv pik hele vejen igennem, for at det er dejligt. Så hvis i kan prøve at fjerne lidt af det pres, kan det være, at problemet løser sig selv. Og så får i oven i købet måske nogle nye rutiner og måder at have sex på, og du får åbnet op for en ærlig snak omkring sex.
Hvis problemet ikke løser sig efter lang tid, kan du gå til lægen og blive undersøgt, men for de fleste kan det være en problematik, der opstår i en periode, især når man får en ny sexpartner efter lang tid - og så forsvinder det af sig selv igen, når man føler sig helt tryg.
Vi håber, at svaret kunne bruges, og du er altid velkommen til at skrive ind på chatten eller ringe på 70202266 alle hverdage kl 15-19, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
Kh
Sexlinien