Spørgsmål:
Hej! Jeg skriver, fordi jeg i forgårs havde penetrerende sex for første gang, og er blevet lidt bekræftet efterfølgende og under selve akten. Jeg begyndte at bløde - meget - imens, og pletbløder stadigvæk nu, 2 dage senere. Det gjorde desuden utroligt ondt. Jeg er 19, og har før datet og været sammen med personer, hvor vi har udskudt/givet op på at have penetrerende sex, fordi min krop har “lukket af”. Jeg ville gerne i forgårs, men selvom jeg havde lyst og følte mig til stede og tryg - og selvom det lykkedes - gjorde det bare sygt ondt. Det blev bedre, men var meget intenst og jeg måtte tage pauser, fordi smerten var overvældende. Jeg ved at det kan være ok normalt at pletbløde når man har penetrerende sex for første gang, men det var meget mere end pletblødning, og mere som menstruation fx. Jeg burde ikke få min menstruation før om to ugers tid, men min cyklus er meget ustabil, så jeg er nysgerrig på om det på nogen måde kan “trigge” en menstruation at have sex? Det giver ikke mening i mit hovede. Tænker jeg skal kontakte en læge, men jeg ville gerne snakke med jer først. Kh mig

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, og vi er kede af at høre, at det har gjort så ondt og været så ubehageligt for dig.
Det er almindeligt at det kan gøre lidt ondt den (eller de) første gange man har sex — men det skal altså ikke være sådan, at smerten ligefrem er overvældende. Sådan skal sex ikke være.
Vi tænker ikke, at samlejet kan have udløst en menstruation. Det er mere sandsynligt, at blødningen er kommet af kontakten med din sexpartners pik. Det er i så fald ikke noget farligt, men selvfølgelig ubehageligt for dig.
Vi synes det lyder som en god idé at tage kontakt til egen læge og forklare problemet. At din krop har 'lukket af' kan være en helt naturlig reaktion på, hvis det er smertefuldt af blive penetreret. Så det er ikke mærkeligt eller forkert, men det giver jo det problem, at man - når man 'lukker af' - kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, så der bliver mindre 'plads' til at noget kan komme op — og så bliver det kun mere smertefuldt.
Derfor skal du have brudt den 'onde cirkel,' og det vil være en fin begyndelse at tale med lægen om det og evt. blive undersøgt for at finde ud af, om smerten har en rent fysiologisk årsag, som kan afhjælpes med lægens hjælp.
Det vil muligvis også være relevant for dig at tale med en sexolog — enten via henvisning til sexologisk behandling fra din læge, eller hos en privat praktiserende sexolog (du kan se en oversigt ove autoriserede behandlere her). Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at få yderligere (anonym) rådgivning hos os. Det kan ske enten på chat eller på telefon (70 20 22 66).
Med venlig hilsen
Sexlininen, xx140