Spørgsmål:
Jeg elsker min kæreste, og vi er rigtig glade for hinanden. Her for et par uger siden gik han ned på mig også lige pludselig havde vi sex. Jeg havde ikke rigtig lyst. Jeg ved ikke hvordan jeg har det. Jeg er på p piller så det var uden kondom men så kom han inde i mig selvom jeg sagde han ikke skulle. Da jeg gik ud på toilettet bag efter for lige at rense mig begyndte jeg lige pludselig at græde. Jeg ved ikke hvorfor. Så bagefter lagde jeg mig ind i sengen igen og vi sagde godnat. Da han faldt i søvn græd jeg lidt mere. Jeg plejer at have lyst men efter det har jeg virkelig ikke. Jeg kan godt lide at putte og kysse med ham, men jeg kan ikke lide hvis han prøver at “give” mig noget hvis jeg går ned på ham. Han respekterer at jeg ikke har lyst men jeg føler bare nogle gange at han er skuffet eller irriteret over at vi ikke har lige så meget sex som vi plejede. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvornår jeg har lyst til sex igen

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål, det er en rigtig vigtig problemstilling du bringer på banen her, og noget som vi faktisk ofte høre om her i rådgivningen.
Det lyder som en ubehagelig oplevelse, og det virker som om du faktisk er god til at mærke hvornår du har lyst og hvad du har lyst til. Det må man nemlig altid selv bestemme når det kommer til ens krop. Når det er sagt kan det godt være rigtig svært at sætte ord på, i et forhold når man også gerne vil gøre sin kæreste glad.
Du skriver dog at du har sagt han ikke skulle komme inde i dig, hvilket han ikke respekterede. Det lyder virkelig ubehageligt. Også selvom du skriver at han plejer at respektere når der er noget du ikke har lyst til, men at han nogle gange virker skuffet og irriteret over at du sætter en grænse.
Når man elsker hinanden og er glade i et forhold, er det altid vigtigt at prøver at tale om hvordan man har det, og hvad man har lyst til. Det er godt at sætte grænser, og noget af det bedste kan være når man mærker at ens partner respekterer netop disse grænser. Det lyder som om I er havnet et sted hvor du faktisk ikke helt føler dig tryg i at sætte de her grænser, når det sker er det meget almindeligt at man får mindre lyst til sex end man plejer. Det kan du måske prøve at tale med ham om?  Nogen gange kan man først mærke sine grænser når de er blevet overskredet, det lyder som om det var det der skete på toilettet efter. Det er ok og helt normalt, det var rigtig fint at du mærkede det, og godt at du tager det alvorligt, ved at skrive til os.
Det er tit i parforhold at man kommer til at glemme de gode aftaler, fordi man føler sig forbundet på mange andre planer, men det er altid en god ide at tale om hvad man synes er ok adfærd sammen.
Vi håber svaret her kan bruges, vi taler meget gerne med dig på telefonen 70202266 eller skriver i chatten, alle hverdage kl 15-19.
Kh
Sexlinien