Spørgsmål:
Hej sexlinien Jeg har ikke haft sex endnu, og når jeg onanerer har jeg fokuseret mest på klitten. Men jeg vil rigtig gerne prøve penetration og har købt en dildo agtig ting og noget gildecreme. Problemet er at det gør herrenas når jeg prøver at sætte den ind. Kan godt få den lidt ind, men når jeg så fortsætter så kan den simpelthen ikke komme længere uden det gør så mega ondt også selvom jeg er tændt og prøver mit allerbedste på at slappe af. Kan godt bruge tamponer og få en enkelt eller to fingre ind, så ved ikke lige hvad der sker. Den er ca samme størrelse eller måske lidt større end mine to fingre tilsammen. Købte den fra peach fordi de anbefalede den til hvis man var begynder :) Hjælp!!!

Svar:
Hej og tusind tak for dit spørgsmål!
Det, du beskriver, lyder rigtig frustrerende, men slet ikke ualmindeligt og ikke som om, der er noget galt med dig.
Selvom man føler sig tændt og klar til penetration, er kroppen ikke altid klar på samme måde, og det kan gøre, at musklerne omkring skeden spænder op ubevidst - selvom du prøver at slappe af.
Der er et par ting, du kan prøve af, og det kræver god tålmodighed, og at man slipper idéen om, at det skal "lykkes" på en bestemt måde.
Du kan prøve at lave vejrtræknings- og afspændings øvelser, inden du onanerer.
En øvelse kunne fx være at lægge dig godt til rette i sengen og trække vejret dybt ned i maven ind gennem næsen, mens du tæller til fire og så puste luften langsomt ud af munden, mens du tæller til otte. Du kan evt. prøve at tænke ”giv slip” til musklerne omkring maven, bækkenbunden og skeden, mens du ånder ud. Lidt ligesom man giver slip, når man skal til at tisse.
Gentag vejrtrækningen omkring fem gange, og herefter kan du prøve først at onanere lidt, som du plejer på klitoris, og når du føler dig tændt, kan du gå videre til at prøve penetration.
Det er vigtigt ikke at presse på eller blive stædig, når du mærker, at det gør ondt. Det gør kun, at kroppen spænder mere op. I stedet skal du sætte tempoet helt ned og varme meget langsomt op. Du kan starte med at føre en enkelt finger op og bagefter måske to fingre op. Derefter prøve langsomt med dildoen. Brug rigeligt med glidecreme. Evt. bare føre den op til der, hvor det ikke gør ondt og så prøve at nyde den følelse og holde en pause. Måske vente til næste gang med at gøre noget andet, eller hvis det føles trygt så prøve at føre den en lille smule videre, samtidig med at du mærker efter, om din krop siger fra.
Du kan også prøve forskellige stillinger, fx at lægge en pude under hoften, ligge på siden eller på alle fire. Nogle vinkler kan være nemmere end andre.
Det kan også sagtens være, du skal prøve med en endnu mindre dildo. Det er ikke altid, at den man får anbefalet, har den rigtige størrelse, da alle kroppe er forskellige. Her kan man fx få det, der hedder et dilatorsæt, hvor man starter med en helt lille dildo på tykkelse med en finger og langsomt bevæger sig op i størrelser. Så vænner kroppen sig langsomt til følelsen af penetration.
Hvis det bliver ved med at føles meget smertefuldt og stramt, uanset hvad du gør, så vil det nok være en god idé at tale med din læge eller en gynækolog, sexolog eller fysioterapeut om det. Det er noget, der er helt normalt, og kan ofte løses med de rigtige øvelser.
Vi håber, at du kunne bruge vores svar. Hvis du har flere spørgsmål eller tanker, er du også altid meget velkommen til at skrive til os igen eller kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien