Spørgsmål:
Hej, Hvordan undgår man sex sygdomme? Jeg har et par stykker af sexpartner og vil gerne undgå sex sygdomme. Jeg bruger altid kondom men kan jeg gøre andet for ikke at smitte andre?

Svar:
Hejsa og tak for dit spørgsmål!
Det er en rigtig god ide at være opmærksom på spredning af sexsygdomme – både for dine partneres skyld, men også for din egen!
Så det er rigtig godt, at du bruger kondom allerede. Det beskytter jo både mod sexsygdomme og graviditet.
Hvis man bruger kondom hver gang man har sex, så er man rigtig rigtig langt. Ud fra dit spørgsmål kan vi ikke se om du også bruger kondom feks ved oralsex. Nogle sygdomme kan nemlig godt smitte fra penis til munden og omvendt. Nu ved vi heller ikke hvem du godt kan lide at have sex med, men hvis man har sex med kvinder gælder det selvfølgelig også ved oralsex på vagina. Til det kan man bruge en ”slikkelap” eller alternativt et kondom man klipper op. Det kan sagtens være du allerede ved det, men det er i hvert fald værd at nævne.
Et andet godt råd er at blive tjekket ofte. Hvis man har skiftende sexpartnere, er det generelt en god ide at gå til lægen en gang imellem for at blive tjekket. Der er jo nogle sex-sygdomme som man kan have uden man mærker det. Klamydia kan man for eksempel sagtens have uden at mærke det. Og så er det jo ærgerligt hvis man smitter folk, helt uden at vide at man selv har det.
Men det lyder jo som om, at du er meget opmærksom på det! Du bruger allerede fast kondom, og det er nok det vigtigste man kan gøre. Så vi vil også bare sige ”keep up the good work”. Det lyder som om du gør det godt og tænker over at du ikke vil smitte dine partnere.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget.
Hvis du vil høre mere, er du mere end velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66.
Mvh Sexlinien