Spørgsmål:
Det fordi jeg nogle gane sider tilbage med en føles efter sex med min kæreste at han ikke gider mig efter at det er som om at før vil han gerne ligge og putte og snakke og efter er det lidt som om jeg ikke er der. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for jeg kan virkelig godt lig ham og vi har været sammen i næsten et år og vil helst ikke gå fra ham.... Hjælp

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det dejligt at du skriver herind, og skønt at høre at du er så vild med din kæreste!
Det lyder dog ikke særlig rart for dig, at han ændrer sin opførsel så drastisk. Det er svært for os at sige noget om hvad der mon sker inde i ham, men det kan være en god idé at du italesætter overfor ham, at det er en adfærd der sårer dig. Der kan være alle mulige årsager til at han trækker sig, frem for at være den kærlige og puttende kæreste du kender. Det kan fx være han går med noget der fylder eller stresser ham.
Der kan godt være en fysiologisk baggrund til, hvorfor det sker. Når man har sex, så opbygger man en nogle hormoner i kroppen som giver en følelse af glæde, nærhed og forbundethed (dopamin, oxytocin). Når man har fået udløsning, så normaliseres mængden igen til et dagligdags niveau, men når det falder tilbage, kan man føle sig lidt trist eller ked af det-agtig, mens det falder. Samtidig udløser orgasmen også et andet hormon (prolaktin) som gør at man føler sig træt eller søvnig.
Med det sagt, så er det ikke okay at han behandler dig som om du ikke er der, det kan føles som en sårbar og intim situation, efter man har haft sex. Her foretrækker mange at bruge tid på det der også bliver kaldt "aftercare". Her fortsætter man med at vise omsorg overfor hinanden. Det kunne være som du selv nævner, at putter og tale sammen, eller at man henter et glas vand eller nogle snacks til hinanden. Det kan man gøre lige som man har lyst til.
Det bedste råd vi kan give dig, er helt sikkert at tale med ham om det. Det kunne være noget i retningen af "Jeg har lagt mærke til at du trækker dig fra mig efter vi har haft sex, er der noget der går dig på/noget der har ændret sig?" Du kunne samtidig fortælle ham at det gør dig ked af det, hvis det er den føles du sidder med efterfølgende, og så kan du fortælle ham hvor meget du nød den gang hvor i kunne putte og snakke efter i havde haft sex.
Vi håber du kan bruge vores svar, og at i kommer til at have en god samtale omkring det. Som alle andre fortjener du massere af kærlighed og omsorg efter i har haft sex!
Du er meget velkommen til at skrive eller ringe herind, hvis du har andre eller opfølgende spørgsmål.
Vi har åbent alle hverdage mellem kl. 15-19. Du kan ringe på 70202266.
De bedste hilsner,
Sexlinien