Spørgsmål:
Jeg 20 år og min kæreste er 24, som jeg har flyttede sammen med. Da jeg så holder indflytter fest for mine venner, beslutter han at vise en video af ham, der tager mig i doggy. Jeg har dagen efter sagt og grædt over, at de har set mig nøgen for første gang uden min vilje. Hver gang jeg nævner det til ham er han sådan jeg har jo slettet videoen men det hjælper ik, får der har mine venner jo set det. Ugen efter prøvede jeg at snakke om det igen, hvor det ender med at han kaster en øl efter mig og så tager hjem til en ven hvad gør man i denne situation?

Svar:
Hej og tak for din henvendelse
Først og fremmest er vi virkelig kede af at høre, at du har oplevet det her. Det kan føles virkelig grænseoverskridende at få delt billeder eller video af sig selv uden at have givet samtykke. Især når det er en kæreste, som man ellers stoler på.
Udover at det kan føles som et stort tillidsbrud, er det faktisk også ulovligt og strafbart at dele en sexvideo af dig uden samtykke. Det gælder også, hvis den ”kun” er blevet vist til jeres venner. Det skriver du ikke, men det er også vigtigt for os at understrege, at hvis videoen er optaget uden dit samtykke, er det endnu mere alvorligt.
Det er kun dig, der kan bestemme over din krop og hvem der kan se den i intime eller seksuelle situationer. Selvom din kæreste siger, at han har slettet videoen, har vennerne jo desværre allerede set den. Det kan føles rigtig mærkeligt og ubehageligt at tænke på. Det er dog for os vigtig at understrege, at selvom det måske kan føles sådan, så er det ikke dig der har gjort noget der var pinligt eller forkert.
Når vi læser dit spørgsmål bliver vi også lidt bekymrede, når du beskriver din kæreste bliver sur og kaster en øl efter dig, da du prøver at snakke med ham om det. Det lyder ikke som en rar eller tryg situation for dig at stå i. Ligegyldigt hvad han har følt i øjeblikket, er det ikke en okay måde at reagere på. At kaste en øl efter dig er faktisk en form for vold. Hvis du ofte føler dig utryg i jeres relation, er det ekstra vigtigt at du mærker efter, hvor dine egne grænser går og om de er blevet overskredet.
Det er også vigtigt, at du taler med nogen du stoler på, så du ikke står alene med det. Måske en veninde, en forælder eller en anden voksen, du har tillid til.
Hvis du har brug for mere konkret rådgivning, kan du også kontakte SletDet, som er specialiseret i sager, hvor intimt materiale er delt uden samtykke. Du kan læse mere på deres hjemmeside eller skrive med dem i chatten.
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os på enten chat eller telefon. Du kan chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 eller på telefon: 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien