Spørgsmål:
Hej. Jeg har lige læst at der er tilføjet en ny lov (juli 2025) til straffeloven. Vil det ikke også gælde ved stealthing? Efter § 216 indsættes: »§ 217. Med fængsel indtil 2 år straffes den, som har samleje med en person uden at anvende et præventionsmiddel mod seksuelt overførbare infektioner og uønsket graviditet, når anvendelse af et sådant præventionsmiddel var en forudsætning for personens deltagelse i samlejet.«

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Jo, den nye § 217 i straffeloven vil netop gælde ved stealthing. Den nye bestemmelse er blevet indført med henblik på at kriminalisere stealthing — altså den form for seksuelt overgreb, hvor en person under et samleje med kondom (eller en anden barrieremetodefjerner det, uden at sexpartneren opdager det.
Måden som straffelovsbestemmelsen er formuleret på, gør det måske lidt svært at se, at det lige er stealthing det handler om. Vi går ud fra, at formuleringen skal sikre, at det kun er de tilfælde, hvor sexpartneren har samtykket på betingelse af, at der bruges kondom, som bliver strafbare.
Vi håber at dette var med til at opklare lovændringen for dig. Du kan læse mere om stealthing her, og du er også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140