Spørgsmål:
Hejsa. Jeg tror måske jeg er en (trans) dreng og har tænkt over det i et over et år nu eller sådan noget. Det er bare svært for jeg tror jeg ser køn som en lidt mere flydende ting eller som en proces agtig, det er svært at forklare. Jeg vil vildt gerne på hormoner, det føltes meget rigtigt når jeg tænker på det. Vil måske også gerne have fjernet mine bryster, jeg binder i hvert fald hver dag jeg har mulighed for det og føler mig meget hjemme i min krop når mit bryst er fladt. Nogle få af mine venner har jeg bedt om at prøve han/ham pronomener af med og det varmer mit hjerte når de bruger dem. Det er som et puslespil der langsomt samles og begynder at give mening. Men så når nogen bruger konkrete udtryk som “kønsskifte” eller “født med det forkerte køn” så bliver jeg helt i tvivl, for jeg ser det slet ikke på den måde. Så får jeg det helt ubehageligt indeni, det er vildt mærkeligt, for de ord lyder så voldsomme. Jeg tror ikke jeg er født i det forkerte køn? Jeg tror bare jeg har brug for at ændre nogle ting ved min krop for at den lige føltes helt rigtig og helt som min (men det virker også træls at skulle decideret ændre sin krop for at føle sig tilpas i den??) Det er noget forvirrende noget. For jeg identificerer mig ikke som non-binær eller noget andet i den stil, jeg tror egentlig bare jeg er en fyr.

Svar:
Hej, og mange tak for at skrive til os!
Hvor er det dejligt at høre, at du føler, at der er et puslespil, der er ved at gå op. Og at du har venner, som du kan tale med – og prøve nye pronominer af med!
Du er slet ikke alene om at synes, at det kan være noget forvirrende noget dét med køn. Der er nemlig mange forskellige holdninger og forståelser at finde – og det kan godt være svært at finde hoved og hale i hvad andre mener, og hvad der føles godt og rigtig for én selv.
Men det lyder som om, at du faktisk allerede har nogle ret klare følelser af, at der er noget der føles rigtigere for dig end andet?
Der er ingen regler for, hvordan man er transkønnet. Du kan sagtens være en fyr, og samtidig være i tvivl om, hvorvidt du ønsker kønsbekræftende behandling, som at få fjernet dine bryster. Og du kan sagtens være en transdreng/transfyr, og samtidig have en flydende kønsforståelse, og ikke identificere dig som nonbinær. Det er din krop og dit køn, og dig der ved, hvad der føles rigtigt!
Du er heller ikke den eneste, som ikke så godt kan lide, når der bliver talt om ”at skifte køn” eller ”være født med det forkerte køn”.
Sådan er der nogen, der taler om deres køn. Men mange vil hellere bruge andre betegnelser som ”kønsbekræftende behandling” og ”køn man blev tildelt ved fødslen”.
Man kan også kalde det at ”transitionere”, når man bevæger sig hen mod et anderledes kønsudtryk.
Hvilke ord du bruger om dig selv, er noget du helt selv bestemmer. Måske du kan tale med dine venner og andre i dit liv om dine overvejelser – og fortælle dem hvad det betyder for dig, når der bliver talt om køn og transkønnethed på en bestemt måde?
Du skriver at du vildt gerne vil starte hormenbehandling. Det foregår gennem Center for Kønsidentitet i din landsdel. Du kan prøve at læse i noget af deres information om behandling og forløb. Hvis man ønsker at komme til udredning og behandling, så skal man kontakte sin egen læge og få en henvisning.
Måske du kender LGBT+ Danmark? På deres hjemmeside kan man læse en masse artikler og definitioner på ting. De har også flere rådgivningstilbud og sociale aktiviteter som ungdomslejr og fællesspisning, hvis det kunne være rart at snakke med nogle, der går med de samme tanker som dig?
De har også en særlig rådgivningslinje til personer som er - eller håber at komme i - kønsbekræftende behandling. Den hedder Transitionstanker.
Der findes også en gruppe, der hedder Ung Trans. Den er drevet af transpersoner, og har til formål at styrke viden og netværk for unge transpersoner, og andre kønslige minoriteter. De har også sociale arrangementer.
Du er også altid meget velkommen til at skrive eller ringe ind til os, hvis det er noget, du gerne vil snakke mere om!
Vi kan kontaktes på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem klokken 15:00 og 19:00.
Vi håber meget, at du kan bruge vores svar til noget!
De bedste hilsner, Sexlinien
_ år