Spørgsmål:
Jeg føler at jeg engang imellem ikke bliver helt så våd som jeg gerne vil være og så glider det ikke helt. Derfor har jeg tænkt på måske at få fat i noget creme som man måske lige kan have i baghånden hvis man ikke helt fugter som man skal. Det kan jo også være jeg måske engang får lyst at blive taget i numsen og så skal jeg jo have noget. Går ud fra det er det samme man bruger i numsen som i skeden? Men jeg er for genert til at spørge efter det i Matas (det er vel der man køber det?) Kan jeg selv finde det på hylderne måske? Hvad skal der stå på flasken? Gå ikke ud fra supermarkeder handler med det? På forhånd tak for jeres hjælp.

Svar:
Hej og tak for din henvendelse!
Glidecreme kan, som du også skriver, være et godt hjælpemiddel, hvis du oplever, at der ikke altid dannes helt nok naturlig lubrikation under sex. Når du har analsex, er det særlig vigtigt at bruger glidecreme, da endetarmen ikke selv producerer nogen naturlig lubrikation. Uden glidecreme kan det derfor hurtigt blive rigtig smertefuldt.
Der findes flere forskellige typer glidecreme og det kan derfor være ret forvirrende at finde ud af hvilken en, der passer bedst til dig.De to mest almindelige typer er enten vand- eller silikonebaseret glidecreme. Begge kan bruges sammen med kondomer af latex. Oliebaseret glidecreme bør derimod undgås sammen med latexkondomer, da olien kan være med til at nedbryde materialet og øge risikoen for, at kondomet revner.
Ved vaginal sex kan du både bruge en vand- og silikonebaseret glidecreme, og her handler valget i høj grad om egen præference. Vandbaseret glidecreme giver oftest en mere naturlig og fugtig fornemmelse, mens silikone har den fordel, at den holder længere. Man kan også få en hybridglidecreme, der kombinerer deres egenskaber.
Hvis du gerne vil bruge glidecreme sammen med et sexlegetøj lavet af silikone, er det en god ide at vælge en vandbaseret glidecreme, da den silikonebaserede ellers kan skade materialet.
Til analsex er det som udgangspunkt at bruge en silikonebaseret glidecreme. Den absorberes ikke i huden på samme måde som en vandbaseret glidecreme og giver derfor en mere og længerevarende glideevne, uden du behøver påføre mere undervejs. Det kan være en stor fordel, når kroppen ikke selv bidrager med lubrikation.
Hvis du gerne vil læse mere om de forskellige typer glidecreme, har vi også en guide på vores hjemmeside: Glidecreme
Glidecreme kan købes mange steder. Oftest kan du selv se på emballagen, hvilken type glidecreme der er tale om, og hvad den er baseret på. Supermarkeder og Matas har som regel et udvalg, som du selv kan finde på hylderne. Apoteket har også et udvalg, der står fremme, men kan også rådgive dig, hvis du bliver i tvivl. Selvom det kan føles grænseoverskridende at spørge om hjælp, er det noget personalet er vant til, og du er helt sikkert ikke den første, der har spurgt ind til glidecreme.
Vi håber, at du kunne bruge vores svar. Hvis du har flere spørgsmål eller tanker, er du også altid meget velkommen til at skrive til os igen eller kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien