Spørgsmål:
Heej Jeg har en skede og har først lige lært at bruge tampon, jubii!! problemet er, at det altså stadig gør rimelig avs når jeg tager den ud, selvom den er fyldt med blod og bare burde glide lige ud. Jeg prøver at slappe helt af, men det er bare en vildt mærkelig følelse af at der er noget inde i mig. Tilgengæld kan jeg ikke mærke den når den så sidder derinde. Men når jeg tager den ud føltes det som om den nærmest skraber mod siderne og det gør ret naller. Har aldrig haft sex, men når jeg bare er selv, har jeg prøvet at putte en finger ind, men det gør ikke rigtig noget for mig og føltes lidt ubehageligt. Vil vildt gerne prøve penetration, også med en partner engang i fremtiden, men er bange for det bare er helt udelukket :( eller at jeg har vaginisme eller sådan noget. Det var lidt meget på en gang, men håber i kan hjælpe!

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål! Og tilykke med at du har lært at bruge tampon! :)
Hvis vi starter med den del af brevkassespørgsmålet som handler om tamponen, så kan den smerte eller ubehag du beskriver skyldes, at skeden er tør, eller at sugeevnen på tamponen er for høj ift. blødningen. Du kan prøve at skifte til en mindre størrelse, og se om det afhjælper problemet.
Når du fjerner tamponen, så sørg for at slappe godt af i underlivet, dvs. vær opmærksom på ikke at spænde op. Tag eventuelt nogle dybe vejrtrækninger. Og vent evt. også lidt længere med at fjerne den, til den er helt gennemvædet.
Ud fra det du beskriver, lyder det ikke som om du har vaginisme. Ømhed ved tamponbrug er normalt, og kan skyldes flere ting. Specielt nu hvor det er helt nyt for dig, giver det rigtig god mening at følelsen kan være lidt ubehagelig og underlig.
Følelsen af at have fingre oppe i skeden, kan også være lidt undelig i starten. Men det betyder heller ikke, at der er noget i vejen. Der kan også være stor forskel på følelsen når man selv gør det, til at en anden gør det i forbindelse med sex. Det kan jo være nogle helt andre ting, der er på spil, når man er intim med et andet menneske, hvor man måske oplever lyst og liderlighed på en anden måde, end når man alene undersøger eller stimulerer sig selv.
Hvis det handler om, at du er i tvivl om, hvordan du onanerer, så prøv at google klitoris. Klitoris er et organ der delvist sidder inde i kroppen og delvist uden på kroppen, som er ansvarlig for langt størstedelen af de orgasmer man får, hvis man har en vulva. Det vil ofte være stimuli af den lille del der kan ses, som sidder, hvor kønslæberne mødes i toppen af vulva.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at skriver herind på chatten eller ringe på telefon 70 20 22 81. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Bh Sexlinien, xx136
_ år