Spørgsmål:
Jeg er en pige på 15 og har en rigtig sød kæreste. Vi har haft sex omkring 10 gange nu og har altid brugt beskyttelse. Så her for leden dag gjorde vi det igen men så begyndte jeg at bløde lidt. Min kæreste sagde det godt kunne ske selvom det ikke er ens første gang. Men dagen efter vågner jeg ved at jeg har blødt ret meget igen. Det lignede ikke min normale menstruation og der kom også mere end hvad der plejer på min første og anden dag af menstruationen. Jeg tør ikke sige det til min mor for hun ved ikke jeg har sex. Jeg er rigtig bekymret for jeg ved ikke hvad det kunne være. Når jeg googler eller søger på det for jeg enten at vide at det er ufarligt eller at jeg kan have cancer eller være gravid. Hva dælen gør jeg?

Svar:
Hej med dig og tusind tak for din henvendelse!
Det er svært for os at sige hvad det præcis kan være, men cancer er det nok næppe! Det er højst sandsynligt fordi du har fået en rift i skeden, eller at du har lidt hormonforandringer der dermed har givet uregelmæssig blødning. Det vigtigste er at det ikke gør ondt, at du ikke føler dig almen syg (sløj, svimmel, feber) og at du ikke bløder store mængder (og her taler vi flere bind i løbet af en dag). Hvis du vil være helt sikker på at der ikke er noget, så kan du bestille en tid hos din læge, også uden at informere dine forældre først, men det lyder ret harmløst, og som om I måske bare lige skal tage den lidt med ro, eller eventuelt sørge for at du er godt våd næste gang I har sex - det er nemlig med til at forhindre at man får rifter. Ift. graviditet ville det som regel kun bløde meget hvis du mister graviditeten, man får ikke større blødninger bare fordi man er blevet gravid, det er mere små pletblødninger man kan opleve. Du kan evt. købe en graviditetstest hvis du vil være helt sikker, men en større blødning er ikke noget klassisk graviditetssymptom.
For at opsummere her til sidst; så lyder det ikke bekymrende, men vi kan naturligvis ikke garantere noget, da dette blot er en brevkasse. Du kan vurdere om du vil give det lidt tid, og se om blødningen ophøre af sig selv, eller om du vil have mere ro ved at få bestilt en tid hos lægen. Vi tænker ikke det er noget alvorligt, da det er ekstremt sjældent i så ung en alder som din.
Vi håber du kunne bruge svaret og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
De bedste hilsener Sexlinien