Spørgsmål:
Hej sexogsamfund. Jeg har været i et forhold i 10 måneder, og kendt min kæreste i lidt over et år. Han er min første kæreste og min første gang, og jeg har derfor ikke meget erfaring med andre mænd. Men i dag har han fortalt mig at han er omskåret. Det har jeg ikke vidst, da jeg kun har set hans penis og troede det bare var sådan de så ud - jeg ved jo også de kan se meget forskellige ud. Men jeg blevet meget forvirret og lidt chokeret da han sagde det. Han fortalte at det var et tabu for ham, fordi han havde en sygdom og derfor måtte omskåres. Jeg er mega glad for at han åbner op og siger det men jeg kan ikke lade vær med at tænke - kan det være derfor jeg ikke kan få en orgasme? Kan det være en grund til at vores sexliv ikke er som jeg håber? Jeg har aldrig kunne få en orgasme af ham, kun af mig selv. Jeg tror det er fordi jeg er for meget i mit hoved, men jeg er træt af det og jeg vil “også gerne have noget ud af det”. Jeg elsker at være intim med ham og vi har god sex, men jeg tænker på om det kan være fordi han er omskåret. Han har selv ingen problemer med at komme. Kan hans omskåring være en konsekvens for vores sexliv og for mit klimax? Og hvis ja, hvad kan man gøre? Jeg har også et andet lille spørgsmål. Jeg har en tendens til nogle gange at begynde at græde under sex. Ud af det blå - ikke fordi det gør ondt eller jeg ikke har lyst, men det kommer bare ud af det blå. Hvad kan det skyldes? Undskyld for min lange besked. Jeg håber i kan hjælpe. Knus en forvirret pige.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit detaljerede spørgsmål.
Først og fremmest vil vi sige, at du ikke har oplevet at få en orgasme sammen med din kæreste er ikke på grund af, at han er omskåret. De to ting hænger ikke sammen. På den anden side er der mange kvinder som kan opleve problemer med udløsning under samleje med deres partner. Og heldigvis er det ikke noget, som man ikke kan finde løsning på.
Du siger, at I generelt har et dejligt sexliv, og du nyder at have sex med ham. Derudover kan du få en orgasme alene, men ikke sammen med ham. Der kan være flere årsager til det. for det første har mange en forestilling om, at alle kvinder kan få en orgasme ved at have penterationssex (pik-i-skede-sex) – som man ser i film. Det er de færreste som kan. Oftest kræver det stimulering af klitoris, ligesom det du selv gør, når du onaner.
Det er dig som kan mærke, hvad der fungerer for dig. Det kan din kæreste selvfølgelig ikke vide eller mærke, ligesom du omvendt ikke kan vide eller mærke, hvad der sker i din kærestes krop. Det bedste du kan gøre er at fortælle din kæreste, hvad der føles rart for dig, og hvad du har brug for at få en orgasme. Lad det dog ikke blive til et mål i sig selv at få en orgasme, men giv jer plads til at lege og udforske, mens I guider hinanden i, hvad der føles dejligt for jer. Det kan kræve tid og tålmodighed.
De bedste sexliv er dem, hvor parrene hele tiden kommunikerer åbent og ærligt, om hvad der føles rart og hvilke behov man har. Hvis I ikke er vant til at tale om den slags, kan det føles grænseoverskridende til at starte med, men med tiden vil det virke mere naturligt. I kan for eksempel aftale, at næste gang i har sex, guider I hinanden i, hvad der føles rart.
Du undrer dig også over, hvorfor du nogle gange kan begynde at græde under sex. Hos mange er det en almindelig reaktion. At have sex kan være en meget intens og emotionel oplevelse, og nogle gange kan kroppen have brug for at få en ”emotionel udløsning”. Næste gang du oplever det, kan du lægge mærke til, hvilke følelser der er til stede hos dig. Er det glæde, tristhed, en følelse af at være overvældet eller andet?  Du behøver ikke at gøre noget ved det, da det er en naturlig reaktion hos mange. Du kan evt. tale med din partner, om hvad der rører sig i dig.
Vi håber at dette svar kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage fra 15.00-19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien