Spørgsmål:
Ingen lyst til sex Hej Jeg er en 17 årig pige i et 3 års lang forhold. Her i år er vi begge startet på gymnasiet, og efter det er det somom alt min lyst til sex er forsvundet. Vi har højest sex 1 gang hver anden måned, hvilket også er okay, jeg er bare bange for min kæreste ikke er ærlig med at han også er okay med det. Jeg ved ikke helt hvad der sker, om jeg har det dårligt med mig selv, eller er stresset. Nogle ideer til hvad jeg kan gøre eller hvad det kan være?

Svar:
Hejsa,
Tak for dit spørgsmål.
Du skriver at du har været i et forhold i 3 år, for nylig er startet i gymnaiset og hertil føler at du har mistet lysten til sex. Det lyder som om du både er lidt nysgerrig på hvorfor du mærker nedsat lyst, og er en smule bekymret om din kæreste har det fint med jeres mængde af sex?
Som det første er det vigtigt at fortælle at ens seksuelle lyst kan være påvirket af mange forskellige ting: hvordan man har det med sin partner, om man har det godt med sig selv og sin krop, om man er travl, stresset eller syg. Du er lige startet i gymnasiet, hvilken for mange unge er en stor omvæltning. Dette kan sagtens sætte ens lyst på pause eller ændre dynamikken i jeres forhold. Dette nævner du også selv, så derfor kan det være fint at tjekke ind med sig selv, og forsøge at koble af, samt mærke efter.
Det første spørgsmål, du kan overveje, er, hvordan din "seksuelle drift" er. Har du lyst til sex? Har du lyst til at onanere? Eller handler din manglende lyst til sex måske mere om din relation til din kæreste eller den måde, I har sex på?
Ift. bekymringen for hans seksuelle behov og om jeres fælles sexliv, kan du starte med at fortælle din kæreste, hvor meget du elsker ham, og samtidig være ærlig og åben om, hvordan du oplever jeres sexliv. Dette åbner op for et rum i jeres samtale, hvor I trygt og ærligt kan tale om jeres behov og forsøge at skabe et sexliv, der fungerer for jer begge.
Måske endda han også vil syntes, at det er en lettelse, at åbne op for denne samtale, hvis han har gået rundt med de samme tanker som dig.
Det kan tage tid, før lysten vender tilbage. Hav tålmodighed med dig selv og jeres relation.
Samtidig er det også vigtigt at fortælle, at i på mange andre måder kan føle intimitet. Bl.a. ved at tage på dates sammen, have gode samtaler og bruge tid på det, der gør jer glade.
Vi håber, at du kan bruge vores svar. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Bedste hilsner fra Sexlinien,