Spørgsmål:
Hej, jeg er en pige på 19 år. Jeg har haft sex før, men kun lidt meningløst sex. Lige nu er jeg rigtig glad for den her dreng, og det er helt sikkert planen, at vi snart skal have sex. Og jeg glæder mig helt vildt! Jeg er dog lidt nervøs for, at skulle være sammen med en, som jeg rent faktisk er interesseret i. Ved de andre har jeg været ligeglad, jeg skulle ikke se dem igen, eller også har jeg været rimelig fuld. Men med ham her der betyder det noget. Jeg føler, at jeg skal leve op til noget. Hvad skal jeg gøre? Er der noget jeg kan gøre for, at slappe mere af i det? Jeg ønsker jo heller ikke, at være mega fuld, og dermed ligeglad. Jeg er bange for, at jeg har gjort det meget mere vigtigt i mit hovede. Hvordan stopper jeg det?

Svar:
Hej med dig, og tusind tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest, hvor dejligt og spændende, at du har mødt én, du er glad for, og at du glæder dig til, at I skal have sex. Du skriver, at det er en anderledes og ny måde at have sex på for dig, og det kan virkelig sætte gang i både følelser og nerver. At have en følelsesmæssig forbindelse til den, man skal have sex med, kan gøre det både mere intenst, men også mere sårbart og spændende.
Du nævner, at du er bange for, at du har gjort det meget vigtigt i dit hoved og du spørger, hvordan du kan lade være med det. Jeg bliver nysgerrig på, hvad det helt præcist er, du gerne vil holde op med at tænke på. Handler det mon om, at den første gang I har sex skal være helt perfekt? Det er en meget almindelig tanke, men den kan også komme til at lægge et stort pres på både dig selv og situationen.
Når vi har høje forventninger til den første gang, som om den skal være et spejl for alt det, der kommer bagefter, kan det blive svært at være til stede og nyde det. I virkeligheden er sex ofte noget, man lærer sammen over tid. Den første gang er netop den første af mange, og det vigtigste er, at I er trygge og åbne over for hinanden. At I langsomt lærer hinandens kroppe og grænser at kende seksuelt.
Du spørger også, hvad du kan gøre for at slappe mere af. Ét af de vigtigste råd er at forsøge at sænke forventningerne – både til dig selv og til, hvordan det hele "bør" være. Det kan hjælpe meget at dele dine tanker med ham. Det behøver ikke være en stor samtale, bare at sige noget i stil med: "Jeg er faktisk lidt spændt og nervøs, for jeg har glædet mig rigtig meget," kan gøre en stor forskel. Det kan gøre det nemmere for dig at slappe af og måske også åbne op for, at han deler sine tanker med dig.
Du nævner også det med sex og alkohol. Det er helt normalt, at mange forbinder sex med at være fuld – det kan fjerne lidt af nervøsiteten. Men når man er ædru, kan det føles mere intenst og sårbart, fordi man er fuldt til stede i sin krop og sine følelser. Det kan være udfordrende, men også rigtig nærværende og spændende. Og det er helt okay, hvis det føles anderledes, det betyder ikke, at noget er galt.
Til sidst vil vi bare understrege, hvor vigtigt det er, at du mærker efter, hvad du har lyst til. Det er altid okay at sige til og fra – både før og undervejs. Sex skal være trygt og rart, og det bliver det ofte, når man er sammen med én, man føler sig godt tilpas med. Så føles selv de situationer, der ellers kunne være lidt ”pinlige”, pludselig helt okay.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Og hvis ikke, er du mere end velkommen til enten at skrive ind til os igen eller kontakte os på 70202266 imellem mandag-fredag kl. 15:00-19:00.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX17