Spørgsmål:
Hej! Jeg har et spørgsmål omkring “septate hymen”. Man kan ikke læse om det nogle steder på dansk — men hvad gør man, hvis man har det? Altså en tyk hudfold, der går lodret gennem og deler hullet i to? På engelske medicinske artikler står der, at man kan få den fjernet kirurgisk, da det ellers kan være smertefuldt med sex, men mit spørgsmål går egentlig bare på, om danske læger har noget viden om det? Ud fra min erfaring, så vil danske læger ikke læse udenlandske artikler, som man medbringer som patient, men jeg vil ikke gå til lægen, og blive afvist og set som ‘pylret’ eller ‘overtænkende om noget helt naturligt som sex’ pga. manglende viden.

Svar:
Hejsa, og tak for dit spørgsmål!
Først og fremmest er det en god idé at få afklaret hvad 'hymen' egentlig er. Hymen er det stykke af hud/væv der er omkring din åbning af skeden. Det er vigtigt at fortælle, at hymen aldrig ser eller er ens - den er unik både i tykkelse, størrelse og form fra kvinde til kvinde.
Hymen har ikke et bestemt formål. Mange tror at hymen, som også er kendt som jomfru-hinden, er en hinde der skal brydes ved første samleje - dette er ikke sandt. Hymen er elastisk i vævet, og kan nemt brydes ved hverdagsaktiviteter, opsætning af tampon eller samleje.
For at vende tilbage til dit spørgsmål, så er hymen forskellig fra kvinde til kvinde, men alligevel er der former på hymen der er mere almindelige, mens andre er mere sjældne.
De mest almindelige former på hymen, er enten hvor hymen omkredser rundt i hele din skedeåbning, eller hvor den omkredser sig som en halvmåne.
De mere sjældne, er bl.a. den form du beskriver 'Septate-Hymen'. Det er vigtigt at understrege, at blot fordi den er sjælden, er den hverken farlig eller forkert at have.
Udtrykket 'septate-hymen' skal som du så fint selv beskriver, forstås som at der en ektra hudfold ned, så det ligner at der er to hymener.
En af de ting som man typisk vil opleve hvis man har en septate-hymen, er stor besvær med at opsætte eller/og fjerne en tampon.
Hvis du er i tvivl om du har dette, er den bedste måde at få det be- eller afkræftet på, ved at gå til egen læge, som enten selv kan udføre en gynækologisk undersøgelse - eller kontakte en privat praktiserende gynækolog som vil lave undersøgelsen.
Ud fra hvad de finder, vil de kunne rådgive dig i dine muligheder og udgangpunkter, ved det at have en sepate-hymen.
Herunder kan I også tale om dine spørgsmål om kirugisk fjernelse. Man må som patient altid gerne spørge sin læge/gynækolog ind til sine muligheder og bekymringer.
Vi kan ikke svare på om din specifikke læge ved noget/nok om kirurgisk fjernelse, men ellers må man gerne opfordre lægen til at lave en henvisning til en gynækolog, eller selv opsøge en gynækolog, som muligvis ved mere om emnet end hun/han gør.
Vi forstå godt, at man som ung pige på 18 år kan være bange for at virke pylret eller overtænkende, men du skal vide at man har ret til at få forklaret sine spørgsmål og bekymring. Herunder, at en læge ikke må dømme eller afvise dig - de skal i stedet tage dig seriøst, så du får afklaret din bekymring.
Vi håber at du fik afklaring på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive ind til os på hverdage mellem 15-19.
Hilsen, Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år