Spørgsmål:
Kære brevkasse. Jeg er en pige på 18 år, og når jeg onanere så tisser jeg. Det er ikke bare et par dråber, og det gør at jeg kun kan onanere i badet. Det er som om at når jeg slapper af i underlivet og især ved stimuli af klitoris så begynder jeg at tisse, også selv om jeg har tisset af inden. Er også lidt i tvivl om det er tis da det er mere klart og ikke lugter. Jeg har aldrig fået en orgasme før heller ikke når jeg onanere. Jeg har heller ikke haft sex før, men frygten for at komme til at tisse under sex gør at det ikke er noget jeg opsøger. Håber i kan hjælpe. venlig hilsen den 18 årig pige

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder til at være rigtig frustrerede for dig. Det må være irriterende at skulle føle sig afhængig af at være i badet, samtidig med at det lyder til at være en begrænsning for dig i din seksualitet.
Her kommer lidt forskellige mulige forklaringer:
• Det er en god idé at tisse af lige inden du skal onanere, som du selv nævner at du allerede gør. Klitoris og urinrøret sidder tæt placeret på hinanden, derfor er der nogle der kan opleve når de stimulerer klitoris, at få en følelse af at skulle tisse, eller at tisse.
• Du fortæller at væsken er anderledes end dit normale tis og derfor vil vi nævne det der kaldes en ”våd orgasme”. En våd orgasme betyder at der kommer væske ud lige omkring orgasmen.
Der er ikke enighed blandt læger og forskere om, hvad væsken består af. Den består mest af vand, sukkerstoffer og proteiner. En grundig undersøgelse har dog vist, at vandet mest kommer fra blæren og minder mest om urin. Men der findes også nogle andre bestanddele i væsken hos flere af undersøgt, der tyder på at en mindre del af væsken også kan komme fra kirtler i underlivet.
• Du fortæller samtidig at du ikke har oplevet at få en orgasme, og derfor kan vi også kigge lidt ind i bækkenbunden. Bækkenbunden er en muskelgruppe der sidder langs underlivet, de hjælper os med bl.a. at holde på væske og afføring. Hvis musklerne ikke er gode nok til at spænde op på de rigtige tidspunkter, kan det give problemer. Derfor kan det være en hjælp at afprøve det der hedder knibeøvelser, hvor man spænder og slapper af i musklerne i bækkenet. Det kan også have en positiv indvirkning på din evne til at få en orgasme.
Vi kan desværre ikke fortælle dig hvad der præcist er tilfældet for dig, men vi vil anbefale at du tager kontakt til din læge som vil kunne hjælpe dig videre i forhold til at starte med at lave knibeøvelser, hvis problemet handler om dit bækken. Under alle omstændigheder vil det være en god idé at snakke videre nogen andre om din situation, så du kan få den hjælp du har brug for.
Du er meget velkommen til at ringe til os på 70202266, hvis du har lyst til at snakke videre om det, da der er meget mere vi kan tage fat på og snakke om. Du kan også skrive til os på chatten.
Du kan også bestille en tid hos vores præventions- og rådgivningsklinik, ved at ringe til 33139113.
Vi håber du kunne bruge svaret.
De bedste hilsner,
Sexlinien