Spørgsmål:
Min kæreste og jeg har været sammen i et år. Vores sexliv har altid fungeret men de sidste par måneder har det føltes helt vildt ubehageligt når han har rørt ved mig. Jeg har lyst til sex men når vi skal til at gå i gang har jeg slet ikke lyst igen, fordi det nu er forbundet med en ubehagelig følelse ved hver eneste berøring. Han har aldrig ivertrådt mine grænser og der er intet sket. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for han gør jo ikke noget forkert.

Svar:
Hej, og tak for din henvendelse. Det lyder rigtig svært, hvilket er helt forståeligt. Det er svært for os at give et konkret svar på, hvad du skal gøre, men vi tænker, der er flere aspekter, som er vigtige at overveje.
Det kan nogle gange ske at kroppen reagerer på fysiske ting, vi ikke selv forventer. Har du tidligere oplevet noget ubehageligt ift. sex eller intimitet? Har du set, overværet eller hørt noget, der kan påvirke dig? Hvordan går du ellers og har det – nogle gange kan kroppen sige fra i svære perioder, hvor noget andet i ens liv fylder. På den måde kan det skyldes mange andre ting i tilværelsen, end selve det med sex eller intimitet – men det bliver et udtryk for det. Det kan være en god idé at opsøge en terapeut, f.eks. en psykolog, psykoterapeut eller sexolog, hvis du kunne have lyst til at snakke med en professionel omkring det. Du kan også opsøge egen læge, og så kan de hjælpe dig videre.
Har I talt om det? Det er super vigtigt at være ærlig og åben omkring, så det ikke bygger sig op inde i dit hoved. Det hjælper at få talt om. Det kan være svært, men ligesom du skriver her, kan du jo fortælle ham, at det altså intet har med ham at gøre. For du har jo ret i, at han ikke har gjort noget forkert, men hvis du ikke fortæller ham om det, kan det være svært for dig og jer at komme ud af.
Du skriver, at du stadig har lyst til sex – det er dejligt. Måske I skulle prøve i en periode, at når I har sex, så er det faktisk kun dig, der er aktiv og rør – både ved ham og dig? Så kunne du og I stadig få noget nydelse, uden at du skal få det ubehageligt. Når det går godt, kan I jo prøve stille og roligt at åbne op for, at han rører dig lidt igen – når du er klar.
Det er vigtigt at sige at der er intet galt med det, det er en helt naturlig og menneskelig reaktion, men det er selvfølgelig på ingen måde rart og noget der skal tages hånd om. Det håber vi at ovenstående svar kunne hjælpe lidt på.
Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139