Spørgsmål:
Jeg kan ikke få orgasme. Jeg har aldrig fået en orgasme og det er virkelig frustrerende, for jeg føler mig liderlig og når jeg er sammen med min kæreste og han piller ved mig, så kommer jeg lige til stregen men jeg kan ikke få det sidste skridt med og komme. Jeg har svært ved at pille ved mig selv og har aldrig rigtig onaneret. Jeg har fået af vide at jeg bare skal prøve at pille ved mig selv og lære mig selv at kende og sådan men det virker simpelthen ikke og jeg kan ikke få det til at fungere. Og jeg har fået af vide at jeg ikke skal tænke over det men det kan jeg heller ikke. Det er går mig virkelig meget på at jeg bare ikke kan nå der til, for jeg får ikke 100% opnået det jeg er liderlig efter. Jeg har brug for noget hjælp til hvad jeg kan gøre.

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål!
Det kan være rigtig frustrerende ikke at kunne få en orgasme hvis man har lyst til det, og der er mange især kvinder og piger, der oplever det. Så du er ikke forkert, hverken fordi du har svært ved det, eller fordi det går dig på.
Mange kvinder og piger har svært ved at få orgasme under penetrationssex, men har brug for at blive stimuleret på klitoris. Du skriver ikke, hvordan dig og din kæreste har sex, men det kunne være en ide at prøve at have lidt fokus på din klitoris, hvis i ikke har det, enten ved at du selv rører ved den eller din kæreste gør.
Som du selv skriver, at du også har fået at vide, kan det være en rigtig god idé at lære sin egen krop at kende, før man kan opnå en orgasme med en partner, og her kan onani være en god idé. Du skriver, det ikke fungerer for dig, men at du heller ikke helt har prøvet at onanere, så det er svært for os at vide, hvad det er, der ikke fungerer for dig.
Men et godt råd er at tage dig god tid, forsøge at slappe af i kroppen og prøve dig frem uden at tænke, at der er en rigtig måde at gøre det på, eller at du har travlt.
Mange kvinder og piger har også glæde af at bruge en vibrator eller andet sexlegetøj for at få orgasme, enten alene eller sammen med en partner. Så det kunne måske være en idé for dig at prøve med sådan en. Det betyder ikke, at du så kun vil kunne komme med en vibrator, men det kan være en måde at ”få taget hul på det” på, og kan måske hjælpe dig med at få lidt ro på det hele. Det kan nemlig også være en del af blokeringen for at få en orgasme, hvis man er blevet meget frustreret eller stresset over, at den ikke kommer. Så får man for meget fokus på det, og kommer op i hovedet i stedet for at slappe af i kroppen.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, eller i hvert fald fik lidt at tænke over, men du er altid meget velkommen til at kontakte os igen! Du kan også chatte eller ringe til en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx24