Spørgsmål:
Har jeg begået et overgreb? Jeg var for et stykke tid siden hjemme hos en pige/kvinde fra tinder. Hun var halvandet/2 år ældre end mig, men set i bakspejlet, nok ikke særlig erfaren, hvis overhovedet. Jeg var ikke særlig erfaren heller. Der skete ikke så meget indtil vi lagde os til at sove. Vi havde kysset meget kortvarigt og det var det. Hun ligger med ryggen til mig og jeg ligger og nusser hende. Det virker hun ok med. På det her tidspunkt har vi ikke snakket sammen i et længerevarende stykke tid. Jeg har nusset hende i et godt stykke tid og jeg forsøger stille og roligt at bevæge mig længere ned. Uden at fortælle mig at hun ikke bryder sig om det, eller nogen ændring i kropssprog, synes jeg hun virker okay med det. Jeg bevæger mig så helt ned. Igen er der ingen ændring, hvilket jeg syntes var lidt bizart taget i betragtning af, at vi ikke rigtig havde lavet noget i løbet af aftenen og det havde virket ret venskabeligt. Derfor stopper jeg op og hører om hun er vågen. Hun svarer ja og virker komfortabel. Så jeg forsøger meget stille og roligt at bevæge mig derned af igen, og igen virker hun ok med det. Jeg går så meget stille og roligt igang med at give hende finger. Vi talte ikke, og hun vender stadigt væk fra mig, som hun har gjort hele natten, så jeg er meget, meget langsom og stopper op ved hvert punkt for at sikre mig, at hun er ok med det, og kan sige/vise fra hvis ikke hun er. Igen er der ingen ændring af hendes kropssprog. Men set i bakspejlet virkede det heller ikke som om hun nød det yderligt. Det varede ikke særligt længe og jeg var heller ikke særligt god til det. Jeg er stensikker på at jeg skal til at knalde så jeg stopper og går igang med at trække mine underhakker af. Det hører hun og vender sig mod mig. Jeg spørger hende om jeg må putte den ind. Hun siger nej og virker ukomfortabel, og rykker sig lidt væk. Jeg forsøger at gå tilbage til blot at nusse hende på ryggen. Hun rykker sig væk og viser tydeligt at det gider hun ikke. Det er det. Jeg tænkte ikke yderligere over det før lang tid efter, hvor tanken om hvorvidt hun overhovedet havde lyst til at jeg gav hende finger, ramte mig. Det kunne jo være hun var frosset, eller af en eller anden grund ikke kunne sige fra, selvom jeg virkelig synes jeg var langsom, forsigtig og rolig. Så jeg skrev til hende og spurgte om hun synes jeg havde været for meget/presset for meget på, uden at jeg klarificerede præcis hvad jeg mente. Hun svarede at hun generelt var meget genert og tilbageholden og havde syntes det var for meget, men at det ikke var sikkert andre ville have det på samme måde. Jeg forsøgte at spørge mere ind til præcis hvad hun mente så jeg kunne være sikker. Det gad hun ikke svare på og jeg endte med at blive ghosted. Hvad hun så helt præcist havde syntes var for meget, går mig mega meget på. Jeg er klar over at hun havde syntes det var for meget at knalde og det gjorde vi heller ik. Men jeg er i tvivl om hun også har syntes at det var for meget at få finger, og om det så er noget hun har syntes hele tiden, eller fandt ud af undervejs, eller fundet ud af efter. Det ændrer jo tingene. Jeg ku godt tænke mig en objektiv mening, for jeg er meget fortvivlet uden at vide om jeg burde være det.

Svar:
Hej, og mange tak for dit spørgsmål!
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er mega sejt at du har skrevet ind til os. Det er vi rigtig glade for.
Om du har begået et overgreb eller ej, kan vi ikke rigtig svare dig på her. Der er dog nogle steder i din beskrivelse, hvor det lyder som om, at samtykket ikke har været sikret eller givet på trods af I har lavet noget seksuelt sammen. Og det er ikke så godt.
Det kan godt være svært, at læse andres kropslige signaler – især når det er én man ikke kender. Derfor er det altid en god idé at stoppe op og spørge, hvis man er det mindste i tvivl. Og så skal man stoppe det man er i gang med, hvis den anden ikke siger, at de gerne vil.
Samtykke er når vi fortæller, eller viser den anden med vores kropssprog, at vi har lyst til det der sker. Hvis man ligger helt stille, og ikke reagerer på nogen måde, heller ikke når der holdes pauser, så har man ikke givet samtykke.
Du beskriver, at du stoppede op flere gange, og så fortsatte, da hun ikke gjorde noget. Her lyder det som om, at det kunne have været en god idé at spørge hende, ikke bare om hun sov, men om hun havde lyst til det, du gjorde? Du skriver, at hun nok er ret genert, og at hun kunne være frosset i situationen. Hvis dét havde været tilfældet, så havde du ved at spørge hende, om hun havde lyst til at du rørte ved hende, givet hende mulighed for at sige ”ja”, eller ”nej”. Hvis hun nu havde sagt ”det ved jeg ikke” eller stadig ikke sagde noget, så ville det blive mere tydeligt, at hun var usikker eller måske endda frosset, og at du skulle stoppe.
Du fortæller, at du spurgte hende, om du måtte trænge ind i hende eller ”putte den ind”, hvilket hun sagde nej til, og at hun derefter klart viste, at hun ikke ville røres ved. Det viser, at det var rigtig godt, at du fik stoppet op, og spurgt hende.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, at være i tvivl om det hele egentlig var noget hun havde lyst til. Det er jo desværre ikke noget, jeg kan svare på, og det lyder som om, at hun har stoppet kontakten mellem jer, hvilket du må respektere.
Men det lyder som om, at du hele tiden var lidt usikker på hendes lyst, og at det var denne usikkerhed, som fik dig til at stoppe op og til at spørge hende til sidst. Jeg får mest af alt lyst til at sige til dig, at den fornemmelse af at blive i tvivl er mega vigtig at lytte til og handle på, når man mærker den. Det lyder som om at du gjorde det rigtige og stoppede op, da du blev i tvivl. Men når hun så ikke reagerer på nogen måde, og viser dig at hun gerne vil have du fortsætter, så bør man stoppe helt, og nok spørge om hun er okay. På den måde er man sikker på, at man ikke gør noget, som overskrider den andens grænser. Det kan også være rigtig godt at få øjenkontakt, så man kan se, om den anden ser glad ud, eller måske virker forvirret eller ked af det.
Og hvis noget føles mærkeligt eller forkert, så skal man stoppe, og ikke fortsætte medmindre man får samtykke til det. Samtykke hvor der bliver sagt ”ja”, eller hvor den anden person tydeligt med sit kropssprog viser at de gerne vil.
Selvom det nok ikke har været nemt at skrive herind, og måske heller ikke at læse svaret, så er vi rigtig glade for at du har gjort det. Det er vildt modigt af dig, og det virker som nogle gode og relevante tanker du har gjort dig. Tanker du kan bruge til at sikre dig samtykke næste gang du skal have sex med nogen.
Vi håber at du kan bruge vores svar til noget. Du er også meget velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 eller kontakte os på chat alle hverdage mellem klokken 15:00 og 19:00.
Hilsen Sexlinien