Spørgsmål:
Hej, jeg har lige holdt min 7 dages pause, men glemte at starte igen. Der er derfor gået en 9 dages pause, men nu er jeg begyndt på en ny. Er jeg stadig dækket mod graviditet? Hvis ikke, hvornår er jeg så dækket igen?

Svar:
Hej! Godt, du skriver! Du er nemlig ikke fuldt beskyttet, når du begynder for sent efter pausen. Du skal derfor bruge kondom indtil du har taget p-piller i syv dage. Faktisk skal du følge vejledningen om glemte p-piller som er i indlægssedlen i din p-pilleæske. Den siger, at du skal skynde dig at tage den første af de glemte p-piller straks og så den daglige p-pille på det normale tidspunkt, dvs. to piller på samme dag og så fortsætte almindeligt dagen efter.
Hvis du har haft samleje i dine syv dages pause eller efter, er der en lille risiko for at du kan blive gravid. Det kan være en idé at bruge nødprævention, hvis det er sådan og du kan nå det. Du kan læse mere om nødprævention her på siden.
Du kan også læse mere om p-piller og glemte p-piller her på siden, fx om pausen.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen, men du kan også ringe til eller chatte med en rådgiver senere idag mellem kl. 15-19. Vi holder åbent på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.