Spørgsmål:
Hvordan har man sex for første gang når man har traume? Jeg har en kæreste, og vi har det godt sammen. Vi gik rent faktisk på dates inden vi blev kærester. Der er snart gået 3 måneder i vores forhold, og vi er allerede meget intimiv med hinanden. Jeg har seksuelt traume fra min barndom, hvor min bror rurte ved mine kønsdele. Så derfor er det svært for mig. Jeg har meget slem angst. Jeg elsker ham, han elsker mig, så jeg vil gerne have sex med ham, men er bange for hvad der vil ske. Nogle gange når han rører mig et bestemt sted kan jeg gå i panik, eller gå i stå indeni. At have et angst anfald inde i hovedet, hvor man går i stå og kan ikke gøre noget. Det gør mig frustreret fordi jeg vil så gerne opleve sex med ham, sammen med ham. Jeg vil gerne være tæt på ham på den specielle måde. Vi kan ikke have sammenliv fordi jeg kunne blive gravid. Men vi kan have oral sex eller fingre sex, eller bruge legetøj. Jeg føler de her seksuelle følelser omkring ham, og har ikke følt den måde med en virkelig person før ham. De bliver kun stærkere og stærkere, jeg ved ikke hvor længe jeg kan holde mig tilbage.. Han har også disse følelser for mig, vi har bare ikke planlagt hvornår vi vil have sex. Jeg tænkte til mig selv var de følelser forkert? Fordi jeg vil ikke have sex bare fordi. Jeg vil gerne have at det er noget meget mere romantisk.

Svar:
Hej og tusind tak for dit spørgsmål!
Det lyder rigtig svært at stå i den situation, du står i. Det, du oplever, kaldes "senfølger", og det er normalt, at seksuelle traumer kan medføre de ting, du beskriver. Det kan være rigtig frustrerende, når man, som du skriver, har lyst til at være intim med et andet menneske. Det lyder dog rigtig dejligt, at du har fundet en sød kæreste, du har det godt sammen med.
Vi er rigtig glade for, at du har skrevet til os, og vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Der er desværre ikke et "quick fix" på dine udfordringer, og derfor vil vi faktisk opfordre dig til at ringe ind til os eller skrive på vores chat, hvis du har lyst til det, så vi kan tage en mere dybdegående snak om dine problemer. Derudover kan det efter et seksuelt traume være nødvendigt at få professionel hjælp fra en psykolog eller sexolog. Du skriver ikke, om du allerede har fået den slags hjælp, men det vil vi helt klart opfordre dig til. Det kan fx være hos Centret for Seksuelt Misbrugte (csm-danmark.dk), hvor du kan få gratis anonym rådgivning eller psykologhjælp fra mennesker, som ved rigtig meget om præcis det du oplever. Ellers kan du få anonym rådgivning hos Landsforeningen Spor, som arbejder specifikt med senfølger efter det, du har oplevet.
Du skriver ikke, om dig og din kæreste har talt om det her, men det kan være et rigtig godt sted at starte. Hvis din kæreste ved, hvad der foregår i hovedet på dig, kan det være lettere for jer begge to at tage de hensyn, du har brug for.
Da det netop kan kræve løbende professionel behandling at komme til bunds i dine problemer, vil vi rådgive dig til ikke at presse dig selv og føle, at du skal kunne have helt ”uproblematisk” sex lige med det samme. Det kan være godt at både dig og din partner er tålmodige og prøver jer frem, og at du ikke gør noget, der føles forkert for dig.
Vi håber dette svar hjalp dig – hvorvidt det handler om at tage kontakt til os eller en af de organisationer som vi har foreslået. Det vigtigste er i hvert fald, at du har nogle af tale med omkring de svære ting, som fylder. Vi sidder klar både på chat eller telefonen (70202266) imellem mandag-fredag kl. 15:00-19:00.
Venlig hilsen,
Sexlinien, XX24