Spørgsmål:
Hej brevkasse! Jeg har et problem, jeg bløder og har ondt efter sex. Jeg har haft både et længerevarende forhold og en bolleven som jeg også har ses med i snart et halvt år. Et ret stort problem er dog at det altid gør ondt. Specifikt føles det som det er “udenpå” eller i skedeåbningen. Der kommer også ofte meget små blodklatter men meget lidt. Det har intet med vådhed, jeg bliver meget våd så meget at jeg ofte får kommentarer på det så det er ikke et problem selv om jeg er på pillen. I praksis så betyder det at når jeg har samleje bliver jeg oftest nødt til at tappe ud og bruge andre måder at færdiggøre min partner fordi det bare brænder af helvede til og jeg slet ikke kan overskue at fortsætte. Bagefter så gør alt dernede bare så ondt, det at have trusser på er umuligt for ikke at snakke om at tisse. Det gør ondt hver gang jeg bevæger mine ben fordi jeg kan mærke mine køsnlæber bevæge sig imod hinanden hvis det giver mening. Jeg elsker sex men det gør det ret svært fordi jeg skal veje om nydelsen er det værd bag efter. For sikkerheds skyld har jeg bestilt en tid hos check point snart som jeg også gør cirka hver halve år.

Svar:
Hej med dig:)
Det lyder ubehageligt med de symptomer du oplever. Vi er kede af at høre at det påvirker din nydelse og lyst til at have sex.
Ud fra de symptomer du beskriver – stemmer det overens med flere sygdomme: svamp, lichen sclerosus eller vulvodyni.
Svamp kan give intens kløe og brændende fornemmelse omkring skedeåbningen. Her kan der i nogle tilfælde komme belægninger på slimhinden som ligner flødeskin. Kvinder kan også opleve at deres udflåd er grynet. Er det symptomer du oplever?
Det kan også lyde lidt som lichen sclerosus. Dette er en hudsygdom som også er kendetegnet ved kløe og svige ved kønsdelene. Her er smerter ved samleje almindeligt. Sygdommen er generende, men oftest ufarlig. Her kan der ses forandringer i huden omkring kønsdelene som f.eks. tynd, hvid og rynket hud. Oplever du det?
Vulvodyni er en samlet betegnelse for smerter, som kan optræde bl.a. omkring de ydre kønslæber og indre kønslæber. Det kan give svie og kløe samt tørhed, hævelse og rødme i området. Smerterne kan opstå ved berøring og samleje præcis som du beskriver. Det kan også gøre ondt ved at have trusser på.
Det giver også god mening, at du oplever tanker om, om det overhovedet er værd at have sex. Det kan være rigtigt svært, men det er desværre også ret normal hos kvinder som oplever smerter ved samleje.
Noget af det skal behandles, mens andet kan gå væk af sig selv. Derfor er det også vigtigt at du finder ud af, hvad du oplever, så du kan komme i gang med en behandling. Det lyder som en god ide at tage forbi checkpoint, så sexsygdomme kan udelukkes. Det vil yderlige giver mening for dig, at tage til en læge, så du kan finde ud af, om der er tale om en anden type sygdom.
Vi håber at svaret har hjulpet. Hvis du er i tvivl om noget, eller har flere spørgsmål, er du velkommen til at fange os på chatten eller ringe til os på 70202266. Det kan du alle hverdage mellem 15:00-19:00.
Mvh Sexlinien, xx25
Pige/Kvinde på _ år