Spørgsmål:
Hej, Jeg har testet mig selv for klamydia via en hjemme test ca 4 gange nu. Jeg har både brugt dem man kan købe i Føtex/normal og bestilt fra sex og samfund. Hver gang jeg har testet mig selv gør det ekstremt ondt og svier bare jeg stikker 1 cm af vatpinden op. Jeg har haft blærebetændelse nogle gange før og det er den helt samme smerte. Det gør ondt i flere dage efter og jeg skal på samme måde som med blærebetændelse tisse smerten væk. Jeg føler også hele tiden jeg skal tisse uden jeg skal. Jeg ville høre om der er noget på testene man kan være allergisk overfor eller om i har hørt om det før? Det skal også siges at jeg er testet negativ for klamydia alle gange og (jeg ved ikke om det kan påvirke det) så har jeg en spiral.

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål. :-)
Det er ikke meningen at et skal gøre så ondt når du stikker vatpinden op, så det er godt du skriver herind. Vi går ud fra at det er i skeden, du tester dig selv, og ikke i urinrøret (i så fald kan vi godt forstå det gør rigtig ondt). Den svien du oplever kan skyldes flere forskellige ting og vi gad godt vide, om det også gør ondt, hvis det er en finger eller noget andet du indfører ca. 1 cm i vagina. Den svien, du beskriver, kan muligvis være skedesvamp. Det kan nemlig svie rigtig meget, men det kan også være at du måske har blærebetændelse, eller hvis du ikke er blevet testet i urinrøret, er der en lille risiko for, at der kan være en bakterie der som f.eks. klamydia (som både kan sidde i skeden, urinrør, hals og anus). Det er ikke noget, du skal være bange for, da det nemt kan kureres, hvis det er tilfældet.  Vi tænker dog at det ville være en god idé at konsultere en læge eller f.eks. vores præventionsklinik; link
De bedste hilsener Sexlinien