Spørgsmål:
Har en dejlig kæreste, son jeg elsker højt. Men sex er ikke noget der fylder meget i vores forhold, så synes der er svært at snakke med hende om det. Kunne nemlig godt tænke mig at prøve oral sex på os begge to, men hvordan skal man lægge op til det? Synes det svært især fordi jeg føler det mig der altid lægger op til sex og er bange for hun synes jeg gør det for tit. Så har i nogle gode råd til både oral og sex forventninger generelt?

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål. Det er et tema, der på forskellig vis fylder noget for rigtig mange, så du er ikke alene med de her tanker.
Der er flere aspekter i det, du skriver, vi bliver nysgerrige på. Først og fremmest tænker vi på, om de her tanker mon er nogle, du har delt med din kæreste? Hvordan er jeres samtaler om sex og lyster og intimitet i det hele taget - er de svære eller nemme at åbne? Når du skriver, at du kunne være bange for, at din kæreste synes, at du lægger op til sex for tit, får vi en fornemmelse af, at I måske ikke er så trænede i at tale med hinanden om de her ting endnu. Hvad tænker du om det?
Vi bliver nysgerrige på, hvordan sex fungerer imellem jer. Er det noget nyt for jer, har I erfaringer fra tidligere? Hvor tilfredse er I hver især med det sex I har. Måske din kæreste også har noget, som hun drømmer om at prøve, men som hun også er lidt nervøs for at dele. Vi er klar over, at det kan være svært at tage de første skridt til den slags samtaler og at de kan være sårbare - men vi vil alligevel opfordre dig til at prøve. Måske du kan forberede hende på, at du gerne vil tale om noget, som er lidt svært for dig, og at du derfor har brug for at hun gør sig umage med at forstå dig og tale med dig om det - at det jo handler om jeres forhold og et ønske om, at det skal blive endnu dejligere at være i. Måske det kunne være en indgangsvinkel? Det kan være svært at give konkrete råd, fordi hvad der virker og hvad vi hver især tænder på og har lyst til er så individuelt. Desuden også afhængigt af hvem vi har sex med, hvordan den relation er og hvordan vi i det hele taget lige går og har det. Den bedste - og mest præcise løsning er derfor at tale med den person, det handler om - i det her tilfælde din kæreste.
Vi håber. at du kan bruge svaret til noget - det kan også være, at du har lyst til at ringe herind, vi vil rigtig gerne tale med dig om det. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19 på telefon 70202266.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx125