Spørgsmål:
Jeg er en 17 dreng som ikke gider involverer mine forældre i mit privatliv men jeg har et problem eller 2. Det er min pik som når den er stiv peger den desværre lige opad og det er mega nederen og jeg kan kun næsten lige få den til at pege ligeud Hva falsk jeg gøre ved det uden mine forældre finder ud af det og det andet problem er at forhuden på min pik ikke kan trækkes så meget ud den kan komme under pikhovedet, ca 1-2 cm og højre kan komme længere end venstre jeg har prøvet med øvelser det virkede i starten lidt men ikke længere og min forhud bliver ikke strukket helt ud og det er mega træls. Please hjælp mig med Hva sket skal gøre uden mine forældre finder ud af det

Svar:
Hej og tak for at skrive ind!
Man bestemmer selv, hvad man ønsker at blande sine forældre ind i. Og selv om de fleste forældre kan og gerne vil hjælpe deres børn, så kan nogle intime ting alligevel være rarere at holde for sig selv.
Vi vil prøve at hjælpe med dine to problemer ét ad gangen.
Det her med at din pik ’peger lige opad’ er fuldkommen almindeligt. Det er ikke ’meningen,’ at en stiv pik skal pege lige ud fra kroppen, så det ligner et ’L’. Hos de fleste mennesker med en penis ud, peger den mere eller mindre opad, når den er stiv. Det er nok sådan menneskekroppen har udviklet gennem sig tiden, fordi det er smartest i forhold til at have sex med en person med en skede. Skedeåbningen sidder nemlig heller foran på kroppen, men nede mellem benene. Hvis vi har forstået dig rigtigt i forhold til det her med din pik, er der altså ikke noget at være bekymret eller ærgerlig over. Hvis vi har misforstået din beskrivelse, er du meget velkommen til at skrive til os igen og forklare det lidt nærmere for os.
Vi er heller ikke fuldstændig sikre på, at vi forstår dig rigtigt i forhold til dit andet problem. Vi synes godt det kunne lyde som om, du har en forhudsforsnævring, som netop er det, hvor forhuden er for stram til at kunne komme ned over pikhovedet. Forhudsforsnævringer kan for langt de fleste behandles meget let med en steroidcreme, som man smører på, der får huden til at løsne sig en smule. Sådan en creme kan man få recept på hos lægen. Du må gerne selv bestille en tid hos lægen for at få hjælp til dette, og du bestemmer selv, om du vil fortælle dine forældre, at du skal til lægen. Dine forældre kan kun tjekke din journal, hvis du selv har givet dem adgang til dine sundhedsoplysninger på fx sundhed.dk eller Min Læge-appen med en digital fuldmagt. Hvis du ikke har gjort det, kan dine forældre ikke se hvilke recepter du har, eller hvornår du går til lægen. Det kan selvfølgelig være en god ting at tale med sine forældre, hvis man gerne vil have hjælp til at betale medicinen eller til at snakke om det, lægen har sagt. Men som sagt er det dit eget valg, om du ønsker, at de skal have noget at vide.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål. Som sagt er du meget velkommen til at skrive til os, hvis det er noget, du gerne vil have forklaret lidt bedre. Det kan være på chat – men du er også velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 for nærmere rådgivning. Du kan også læse vores emneside om forhudsforsnævring her.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140
Dreng/Mand på _ år