Spørgsmål:
Hej. Jeg er en mand med en stærk sexlyst, men jeg har aldrig haft sex, og jeg er bange for det. Kan du hjælpe mig med at overvinde min frygt for sex og løse mine selvtillidsproblemer?

Svar:
Hej og tusind tak for dit spørgsmål.
Det er helt normalt og forståeligt, at sex kan virke skræmmende, før man har prøvet det. Måske især hvis man tror, det skal være som det, man ser i porno eller på film og TV. Her er er der nemlig ofte vist nogle meget urealistiske præstationer og kropsidealer, og hvis man tænker, man skal leve op til det, er det klart, man kan blive ”bange” for sex. Det kan måske fra mandens perspektiv især være idealer om at holde en rejsning længe eller have en bestemt størrelse pik. I virkeligheden er sex noget helt andet, hvor der er mere plads til forskellighed og usikkerheder, og hvor man prøver sig frem og ikke skal præstere noget specifikt, før det kan være godt. Så først og fremmest synes vi, du skal prøve at sænke forventningerne til, hvordan det skal være, når du skal have sex, og huske at det er helt i orden at sige højt til en eventuel sexpartner, at man er lidt nervøs, inden man går i gang – det kan måske hjælpe med nervøsiteten.
Et bud på, hvordan du kan komme i gang og prøve at overvinde din frygt, kunne være at du prøver at starte med tingene i det små og bygge langsomt op. På den måde kan du få nogle små ”succesoplevelser”, der langsomt kan opbygge din selvtillid og give dig mod på det næste skridt. Vi forstår nemlig godt, at det kan føles som en stor mundfuld, hvis man går og tænker ”nu skal jeg ud og have sex”, men måske du kunne starte med at tænke ”nu skal jeg snakke med én og give et kompliment” og så bagefter ”nu skal jeg prøve at tage på date”, og så se hvad det fører til og nok have lidt tålmodighed med processen. Hvis man fra start går i byen eller går på date med det formål at skulle have sex, kan det godt give et pres og gøre at tankerne kører med én.
At løse selvtillidsproblemer er en stor ting, så det kan være svært at løse med et enkelt svar her i brevkassen, og hvis det stikker meget dybt hos dig, kan det være et terapiforløb er den bedste hjælp. ​Men vi håber, at du kunne bruge vores svar. Hvis du har flere spørgsmål eller tanker, er du også altid meget velkommen til at skrive til os igen eller kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien