Spørgsmål:
Hej Brevkasse. Jeg er roomie med en sød pige på 21 som jeg har et godt og venskabeligt forhold til. Vi snakker meget åbent om vores kærlighedsliv og sexliv og vi har begge et meget openminded og sex glad synspunkt. Hun er biseksuel og er også nørdet omkring den seksuelle verden. Det passer mig meget godt.Jeg er begyndt at blive mere og mere tiltrukket af hende og jeg har tænkt på at spørge om hun ville have lyst til at have bade med mig og derfra prøve at have sex sammen. Jeg føler vi har noget god kemi mellem os der ikke kun er et standard venskab mellem roommates. Jeg skal måske fastslå at jeg er meget åben for noget romantisk forhold eller at det ville være glad for ende i parforhold. Det ville bare være fedt hvis vi kunne hygge os med noget lækkert sex en gang imellem, mens vi har venner på besøg . Hun dater allerede en person hun pt ses lidt med, jeg har hørt dem have sex i stuen men jeg ved ikke om det bliver til noget seriøst. Mit overall dilemma er at jeg virkelig gerne ville spørge hende om hun kunne have lyst eller være åben for at have sex med mig. Jeg ville bare ikke have at hun tænker dårlige tanker om mig eller ville flytte ud. Jeg kan ikke acceptere et nej fra hende, men jeg ved at det kunne blive meget værre end bare et "nej tak" til mit tilbud. Jeg tænker på at være sammen med hende hele tiden, så det ville også være svært for mig bare at kaste ideen væk. Hvordan skulle jeg spørge hende og hvordan håndterer jeg situationen bedst muligt?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest dejligt, at du har en rigtig god relation til din roomie, og at i snakker åbent om jeres sexliv.
Vi tror under alle omstændigheder ikke at du skal være bekymret for, at hun tænker dårligt om dig. Man kan ikke styre sine følelser, så uanset hvad gør du ikke noget forkert i at fortælle hende det, hvis du kan mærke at du har brug for det.
Det kan dog godt være, at hun ikke har det på samme måde som dig.
Det lyder som en rigtig svær situation for dig at være i. Især når det fylder så meget for dig som du giver udtryk for. Det lyder som om at du allerede har tænkt over det, men vi vil alligevel understrege nogle spørgsmål som du måske bør stille dig selv.
Hvad hvis hun ikke er interesseret?
Du skriver, at du ikke ville kunne acceptere et nej fra hende – men samtidig at du slet ikke er interesseret i at hun flytter ud. Hvis du får en afvisning, kan det blive rigtig hårdt for jer begge to. Men måske især for dig, når du tænker så meget på det. Måske vil det i den situation være rarest for dig, at få noget afstand til hende. Så du ikke bliver konfronteret med ”det der kunne have været”, når du hver dag ser hende i jeres fælles hjem. Vi udelukker slet ikke at det kan lade sig gøre, at bevare jeres venskab på den anden side af et afslag, men frygter at det kan blive en rigtig svær periode for dig, at være i.
Så spørgsmålet er egentlig om du stadig synes det ville være dejligt at bo sammen med hende, hvis du får et nej?
Hvad hvis hun er interesseret, men ikke ønsker en romantisk relation?
Sex og romantiske følelser kan sagtens være adskilt, men kan også være meget sammenhængende. Følelser kan føre til seksuel tiltrækning, og seksuel tiltrækning og sex kan bringe romantiske følelser med sig. Hvis i kan have en relation som bollevenner uden nogle romantiske følelser, er det jo dejligt. Så længe i begge to kan være i det, og har det godt med det. Vores bekymring ligger i at du udtrykker, at du er åben overfor mere end bare sex. Vi tænker at det ville kunne skabe en ubalance i jeres relation, hvor du måske i virkeligheden gerne vil mere end hun vil. Det er en virkelig svær situation, hvis man har sat en ramme om at der ikke skal være følelser involveret, hvis den ene part har følelser eller udvikler det. I så fald, er det virkelig vigtigt at du får snakket med hende om hvordan du har det. For det er der ikke nogen der fortjener at gå rundt og kæmpe med.
Det lyder som om, at det fylder rigtig meget for dig. Og det er okay, ikke at kunne kaste det af dig. Du må gerne fortælle hende hvordan du har det, men det er bare altid svært, når man ikke ved hvor den anden står. Så måske skal du forberede dig på, at det måske ikke bliver som du havde håbet på. Hvis du har brug for det, kan du på forhånd overveje, hvad du så vil gøre, men det er også helt okay at tage det som det kommer. Så kan du mærke efter i øjeblikket hvor meget du kan være i. For det er vigtigt at du passer på dine følelser i sådan en situation, så du ikke ender med at blive endnu mere ked af det.
Vi håber du kunne bruge svaret til noget.
Du er velkommen til at chatte med os eller ringe på 70 20 22 66
Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Mvh Sexlinien XX21