Spørgsmål:
Jeg kan heldigvis snakke ret åbent med mine veninder om sex og sådan. Den anden dag snakkede vi om at komme. De tre andre mente sagtens man kan nyde sex selvom man ikke kommer. At det kan være hyggeligt og varmt og frækt og sådan også selv om ikke når klimax. Jeg tillod mig at være uenig. Jeg synes det er sådan lidt halvmislykket hvis man ikke får orgasme. Så er det lige meget om man er selv (hvis man nu blir forstyrret) eller er med en dreng eller (en sjælden gang) med en pige. Jeg føler mig lidt snydt og meget uforløst eller hvad man skal sige hvis man ikke får den der udladning til sidst og bagefter totalafslappelse i kroppen. Så synes jeg det har været lidt spildt. Er det mig der stiller for store krav?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er dejligt, at du kan snakke åbent med dine veninder om sex. Selvom man uenige, betyder det ikke, at man er forkert.
Mange mennesker bliver skuffede, når de ikke opnår en orgasme. Som du selv skriver, er orgasmen ofte et dejligt klimaks, som giver forløsning og afslapning. Selvom sex uden orgasme kan være hyggeligt, varmt og frækt, kan man godt opleve det som ”spild”, hvis målet var en orgasme. Man kan sige, at der er rigtig mange grunde til at have sex, så som; nærvær, kontakt, kommunikation, bekræftelse, nydelse, orgasme. Derfor kan orgasme være altafgørende for den ene, uden at være vigtigt for den anden.
Du spørger, om du stiller for høje krav. Vi tænker, at det er rigtig godt og sejt, at du er opmærksom på, hvad der gør sex godt for dig. Selve ordet krav kan måske presse dine partnere til at præstere på en bestemt måde, som måske ikke er rart for dem, eller som kan give noget præstationsangst. Måske man kan se det som ønsker i stedet for krav? Derudover kan man også se orgasmen som et samarbejde mellem ens parter og en selv – frem for, at det er partneren, som skal præstere.
Hold fast i at tale med dine veninder om sex. På den måde øver I at tale højt om hvad I godt kan lide, hvilket gør det nemmere at kommunikere med en partner om sex. Sex kan godt være en succes uden orgasme, det vigtigste er at det er rart for alle.
Vi håber at dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00-19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinien