Spørgsmål:
Hvorfor ser mine kønslæber sådan ud? Hej sexlinjen, jeg har i en del år nu gået og været usikker og ret ked af hvordan mit underliv ser ud. Jeg har sådan to dimser, jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive det, men de hænger fra mine indre kønslæber, De fylder og kan ses nå jeg står op helt normalt. Jeg har ikke bemærket at der har været noget galt med mit underliv på nogen måde, jeg synes bare at jeg ser helt forfærdeligt ud. Jeg er også bange for at når jeg på et tidspunkt skal være sammen med nogen, at vedkommende så vil synes at det ser klamt eller mærkeligt ud. Jeg har ikke hørt eller set nogen snakke om at have det samme problem, så jeg føler mig meget alene i det. Kan jeg gøre noget for at fjerne de dimser? Hilsen en meget usikker og ked af det pige.

Svar:
Hej med dig!
Vi kan sagtens forstå, at det kan fylde meget, hvis du ikke føler, at dit underliv ligner dét, du måske ser i medierne eller hører andre tale om.
Det, du beskriver med dine indre kønslæber, lyder dog helt normalt. De indre kønslæber består af bløde slimhinder, som gør, at de kan folde sig og få en ”rynket” struktur. Derfor kan man også have små udposninger eller dele, der hænger mere ned end andet. Hos nogle folder de indre kønslæber sig ud og kan være synlige, når man står op. Det er helt naturligt. Kønslæber er ligesom alle andre dele af kroppen meget forskellige fra person til person, og der findes ikke én rigtig måde, de skal se ud på.
Selvom du måske ikke har hørt andre tale om det før, er du langt fra alene med de her tanker. Mange skriver faktisk til Sexlinien med præcis samme bekymring og usikkerhed omkring udseendet på deres underliv. Det er også helt normalt at være nervøs for, hvordan en fremtidig partner vil reagere. Men ofte oplever folk, at deres partner slet ikke lægger mærke til de ting, man selv kan være allermest selvkritisk omkring, fordi det der fylder for dig, typisk ikke fylder for din partner.
I Danmark opererer man kun kønslæber, hvis der er en medicinsk grund – fx hvis man har smerter eller ubehag i hverdagen. Operationer på grund af udseende alene tilbydes ikke, og de fleste vil heller ikke have gavn af det, da man bl.a. kan risikere at miste følsomhed i området. Dog er det vigtigt at sige, at hvis du på et tidspunkt oplever ubehag, smerter eller irritation fra dine kønslæber, vil det dog være en god idé at tale med din læge om det.
Hvis usikkerheden fylder meget, kan det måske hjælpe at øve sig i at se sit underliv med venligere øjne. Nogle oplever, at det hjælper at kigge i spejlet i trygge omgivelser og bare vænne sig til at se sit underliv som en naturlig del af kroppen – ligesom arme eller fødder. Der findes også hjemmesider som kussomat.dk, hvor man kan se billeder af, hvor forskellige underliv faktisk ser ud – det kan være rart og beroligende.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os igen. Du kan også chatte eller ringe til en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år