Spørgsmål:
Jeg skal giftes med min bedste ven og sande kærlighed, jeg elsker han overalt på jorden, vi kan have det sjovt sammen og jeg stoler på ham som jeg aldrig gjort andre men jeg har ikke lyst til sex, min lyst er væk, men nå jeg så endelig har lidt lyst så kan jeg ikke mærke min mand. :( Altså han har ikke så stor en og det gør jeg ikke kan mærke noget, han siger han syntes jeg stram og han kommer tit hurtigt men jeg kan godt mærke jeg nogle gange har sex med han fordi jeg ikke vil have han føler jeg ikke har lyst til ham for det har jeg selvfølgelig men kan ikke nyde sexen ligesom ham.. jeg ved man kan lave forspil først men har den følse af jeg ikke "gider" det.. har ikke lyst til han skal pille ved mig, røre mine bryster osv ( har eksamt dårlig selvtillid pga overvægt) jeg føler ikke lyst til pille ved ham heller. Så det altid uden forspil ( som jeg selv vil have). Han er ikke en dårlig partner men ja sexen er bare ikke godt for os begge. Hvad kan jeg gøre? :(

Svar:
Hej med dig
Du skriver, at du elsker din mand rigtig højt, men at jeres sexliv ikke er, som I ønsker det. Heldigvis kan man arbejde med sexlivet, ligesom med andre aspekter i et parforhold. Det første spørgsmål, du kan overveje, er, hvordan din libido er. Har du lyst til sex? Har du lyst til at onanere? Eller handler din manglende lyst til sex måske mere om din relation til din mand eller den måde, I har sex på?
Du nævner, at du har dårlig selvtillid på grund af overvægt. Dette kan til tider spille en rolle i din manglende sexlyst. Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at søge hjælp hos en psykolog. Det kan også være, at din libido er lav af andre årsager, som f.eks. angst og stress, som en psykolog eller læge kan hjælpe dig med at afdække.
Uanset årsagen til din manglende lyst er det vigtigt, at du ikke har sex med din partner, når du ikke mærker lysten. Det lyder som om, du flere gange har vendt ryggen til dine egne ønsker og grænser og sat din partners behov, som du har antaget dem, over dine egne. Det første skridt kan være at sætte dine egne behov og ønsker først. Desværre er det en udbredt tendens blandt par at have sex, selvom man ikke har lyst, for at undgå at såre partnerens følelser eller for at undgå en negativ reaktion. Men konsekvensen kan være, at lysten forsvinder endnu mere, og at sex i relationen bliver en byrde i stedet for en nydelse. Det kan være svært at sætte ord på dine behov, hvis du i lang tid har undgået at udtrykke dem. Du kan starte med at fortælle din partner, hvor meget du elsker ham, og samtidig være ærlig og åben om, hvordan du oplever jeres sexliv. Dette åbner op for et rum i jeres samtale, hvor I trygt og ærligt kan tale om jeres behov og forsøge at skabe et sexliv, der fungerer for jer begge.
Det kan tage tid, før lysten vender tilbage. Hav tålmodighed med dig selv og jeres relation. I kan stadig opretholde intimitet på andre måder, som at tage på dates sammen, have gode samtaler og bruge tid på det, der gør jer glade. I kan også lave øvelser for at udforske hinandens kroppe og samtidig styrke jeres kommunikation under samleje. For eksempel kan I lave en øvelse, hvor du rører ved din mand, som du ønsker det (ikke ud fra, hvad du tror, han vil have), og han kan så med sine ord sige "ja" (du må gerne fortsætte) eller "nej" (jeg har ikke lyst). Efter et stykke tid kan I bytte roller.
Du skriver også, at du ikke kan mærke hans penis, når I har sex, og at han får for tidlig udløsning. Heldigvis kan I også arbejde med disse to udfordringer. Når I har skabt et åbent og trygt rum til at snakke om jeres ønsker, kan I prøve nye stillinger, hvor du måske kan mærke mere, eller bruge hjælpemidler som håndsex eller sexlegetøj. Vedrørende for tidlig sædafgang kan der være flere årsager, såsom dårlig selvtillid, angst, stress eller øget følsomhed. Tal med din partner om, hvad årsagen kan være.
Alt i alt er det vigtigt, at du som det første prioriterer dine lyster og sætter ord på, hvad du ønsker og ikke gør. Til tider kan tanken om et velfungerende sexliv virke fjernt, men heldigvis kan mange aspekter i et parforhold udivkle sig til det bedre. Det kan tage tid, men det kan lykkes med tålmodighed og arbejde. Det kan være en proces og vores svar i brevkassen kan kun være et skridt på vejen og ikke hele løsningen på jeres udfordringer. At søge støtte hos en sexolog kan altid være en god ide.
Vi håber, at du kan bruge vores svar. Ellers er du velkommen til at kontakte os igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Bedste hilsner fra Sexlinien, xx134