Spørgsmål:
Hej, jeg er stoppet permanent med at tage p piller for ca 1-2 uger siden. Jeg har været på p piller siden jeg var 13. Jeg har haft ubeskyttet sex idag, og er nu i tivivl om jeg skal være bange for at kunne blive gravid. Kan det lade sig gøre, på så kort tid efter p pille stop? Hvad skal jeg gøre nu?

Svar:
Hej! Ja, det kan godt lade sig gøre. Når du har taget den sidste p-pille, er du sådan set ikke beskyttet længere, hvis du har ubeskyttet samleje. Efter 36 timer er der så lidt hormon tilbage, at du slet ikke er beskyttet. Fra da af begynder din naturlige cyklus at tage over og det er lidt forskelligt, hvor hurtigt den begynder, men for de fleste er den igang kort tid efter. Du kan altså være tæt på en ægløsning lige nu, da der er gået 1-2 uger siden, du stoppede.
Risikoen kommer også, fordi sædceller kan leve inde i livmoren i op til 3-5 døgn efter et ubeskyttet samleje og derfor kan de leve frem til du får ægløsning.
Du skal skynde dig at overveje at tage nødprævention, hvis du vil forebygge at blive uønsket gravid - den kan købes på apoteket og skal helst tages hurtigst muligt efter ubeskyttet samleje. Læs mere om nødprævention på vores underside her.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen, men du kan også ringe eller chatte med os senere idag mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.