Spørgsmål:
Var det overgreb? For cirka et år siden var jeg til en fest med min daværende bedste veninde, det var noget for dem i hendes klasse men der var også nogle andre en mig der ikke gik i klassen. Senere på aftenen da jeg allerede er blevet godt fuld sæter jeg mig i en sofa og en dreng fra min venindes parallel klasse ligger sig på en måde op ad min mave, på daværende tidspunkt tænkte jeg ikke meget over det, på et tidspunkt hen ad aften er jeg blevet meget fuld og dem som jeg kender til festen, prøver at få mig ind og ligge i pigen som holder festens seng for at sove. Jeg kan huske at der også lå en anden pige og sov lige ved siden af, men kan ellers ikke huske ting så tydeligt efter det. Det næste jeg kan huske, er at den dreng som tidlige lage sig op ad mig nu ligger foran mig og kysser på og med mig imens jeg er så fuld at jeg næsten ikke kan gøre noget, pludselig tager han min hoodie af og ligger den hen over den øverste den af min krop og putter først han hænder på mine bryster, så tager han sine hænder ned i min trøje men det er stædig over min bh, men så tager han sine hænder direkte på mine bryster og jeg har ikke lyst til at være der mere, jeg kan ikke lide det og jeg hade det super dårligt, men jeg bad ham jo ikke om at stoppe eller vendte mig om, jeg gjorde ikke noget ved det. Dagen efter finder jeg ud af at mens jeg lå der er der en mase fra festen der er gået ind og så vad der skete inkluderende min daværende bedste veninde som fortalte at hun ”ikke kunne overskue at gøre noget ved det” og at ”han var touchy med alle” Siden det skete, har jeg haft det mere underligt og utilpas i min egen krop en jeg plejede at men jeg ved ikke om jeg overhoved her lov til at sige at det var seksuelt overgreb da jeg ikke sage nej eller gjorde noget ved det, og jeg for på en måde dårlig samvittighed når jeg tænker at det kunne have været seksuelt overgreb og vad vis jeg bare opfattede situationen anderledes end det var. og hvis det så var seksuelt overgreb burde jeg overhoved gøre noget ved det? er der overhoved nogle der ville tro på mig når jeg ikke en gang selv er sikker på hvad det var? Var det overhoved et overgreb?

Svar:
Hej
Tak fordi du skriver til os. Det lyder som en meget ubehagelig oplevelse, du har haft. Vi vil gerne starte med at sige, at den reaktion, du beskriver, er meget almindelig, når man har været udsat for et overgreb. Mange som desværre har haft en lignende oplevelse, kan efter hændelsen føle sig utilpasset i kroppen, tvivle på deres egen dømmekraft og have tanker om, at de ikke fik sagt fra. Det er også almindeligt at være bange for, om andre vil tro på en, og at bebrejde sig selv for ikke at have reageret tidligere.
Det er helt typisk, at der kan gå noget tid, før man reagerer på en sådan oplevelse. Det kan skyldes, at man tidligere ikke har haft overskud til at tænke tilbage på det, at tvivlen har fyldt for meget, eller at man har været bange for, at andre ikke ville tro på en.
Det kan også være en følelse af at føle sig svigtet af sin egen bedste veninde, at hun ikke gjorde noget ved det. Og at du er blevet mødt med at ”han er touchy med alle”, og at du ikke føler dig støttet i din oplevelse kan give dig en større følelse af tvivl og skam. At han har været ”touchy” med alle giver ham ikke ret til at røre ved dig, særligt når du har været så fuld.
Heldigvis er der hjælp du kan få, selvom det er sket for et år siden. Du kan kontakte det nærmeste Center for Voldtægtsofre her. Selvom navnet kan lyde voldsomt, behøver man ikke at se sig selv for voldtægtsoffer, hvis du ikke har lyst til det. Hvis du har en oplevelse af at have været udsat for noget seksuelt grænseoverskridende (om du vil kalde det overgreb, voldtægt eller noget tredje), kan du stadig kontakte dem. Du skal også huske, at de oftest er meget gode til at tage en i hånden, og du kan altid få en uforpligtende telefonopkald med dem og høre om dine muligheder. Derefter kan du bestemme, hvad du har lyst til.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at skriver herind på chatten eller ringe på telefon 70 20 22 81. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien, XX134