Spørgsmål:
Hej. Jeg er en pige på 16 år. Mig og min kæreste besluttede os at have sex for et par måneder siden (Første gang for os begge) men det gjorde så ondt at jeg græd og vi blev derfor nødt ik at stoppe. Efterfølgende har vi prøvet mange gange men det gør stadig ondt. Det svier og brænder. Der var en overgang hvor det ikk gjorde så ondt men nu gør det meget ondt igen og jeg ved ikk hvad jeg skal gøre. Jeg har før været til lægen men hun sagde jeg bare skulle bruge noget glidecreme og være mere afslappet. Det har så ikk virket og nu er jeg godt træt af det. Jeg er også en pige det overtænker alt og er derfor meget bange for om det kunne være noget galt med mig. Hvad skal jeg gør? Mvh en meget bange og frustreret pige

Svar:
Hej,
Det lyder virkelig ikke rart, at du får ondt under sex. Sådan skal det selvfølgelig ikke være, og det er virkelig godt at du henvender dig til din læge og nu os med din udfordring.
Der kan være mange forskellige grunde til hvorfor man kan opleve smerter under samleje. Du skriver at du faktisk tidligere har haft samleje uden smerter, så der er bestemt ikke noget galt med dig. Ud fra det du siger kan det derfor godt tyde på at din læge har ret. Du skriver også at du netop er startet med at have sex for et par måneder siden. Sex er en tålmodig proces, og det kræver en helt ny tilvænning, at forstå og mærke sin krop på en helt ny måde. Derfor kan det være ganske naturligt at kroppen lige skal vænne sig til at åbne op og føle sig tryg ved at have sex. Vi modtager henvendelser fra flere der oplever de samme ting som dig efter de lige er blevet seksuel aktiv, og typisk handler det om at man spænder op i underlivet.
Du kan mærke du spænder op i underlivet, hvis du ikke trækker vejret helt ned i maven. Det kan føles som at brystkassen bevæger sig mere end maven under indåndingen. Du kan også mærke at du spænder op, hvis du trækker vejret hurtigere end normalt eller hvis du føler dig nervøs eller utryg. Især hvis man tidligere har haft erfaringer med at det gør ondt, så kan kroppen helt automatisk begynde at forsvare sig selv ved at spænde op i underlivet, og det resulterer i smerter under samleje. Du skal tænke på, at det her er en helt naturlig reaktion, da man som sagt ikke er vant til at blive berørt i dette område. Andre gange kan smerter også komme, fordi man ikke er våd nok i skeden, og det er også derfor at din læge har anbefalet dig at bruge glidecreme. Hvad kan du gøre i din situation?
Når det kommer til sex, så findes der mange andre nydelsesfulde ting at lave end decideret samleje (Penetration). F.eks. er langt de fleste piger/kvinder meget mere følsomme på og omkring klitoris og kønslæberne end inde i selve skeden. Klitoris kan blive stimuleret gennem håndsex eller oralsex. Hvis i derefter forsøger jer med samleje, så er det vigtigt at spænde af i underlivet ved at tage nogle dybe vejrtrækninger – Dyb indånding helt ned i maven, og ånd dybt ud og evt. bruge glidecreme, hvis man har problemer med at blive våd. Generelt er det vigtigt med forspil inden penetration, din krop kan nå at slappe så meget af som muligt. (selv når man er blevet våd, så kan det stadig være at musklerne er spændte).
Det kan også anbefales at du forsøger at lære din krop og dig selv at kende, så man kan vænne sig til berøring inde i skeden. Det kan du blandt andet gøre ved at røre i skeden med dine fingre og onanere alene. Gennem onani kan du også lære hvor og hvordan du kan lide at blive rørt dernede, og den erfaring du får kan du dele med din kæreste, så han også forstår hvad der gør dig glad. Efterhånden som du får mere erfaring og lærer din krop at kende, så vil kroppen helt automatisk slappe mere af, da den begynder at forstå at sex er forbundet med nydelse og IKKE smerte.
Hvis du ikke mener at det er fordi du spænder op i underlivet, så skal du tage kontakt til en læge igen, da der kan være helt andre og komplicerede årsager til, hvorfor du oplever smerter under sex.
Vi håber du kan bruge svaret, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også altid ringe eller chatte med en rådgiver - vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefon 70 20 22 66.