Spørgsmål:
Jeg har altid problemer med at fa sædafgang, når jeg er sammen med en kvinde. Men gør jeg det selv er der ingen problem. Hjælp mig da kvinden siger det er fordi jeg ikke tænder på hende.Jeg har aldrig haft problemer med at få rejsning og har ej heller nu hvor jeg er 68år har kendt et par kvinder som var ligeglad. Der findes jo kvinder der hader sperm.,men for mig går det helt galt om jeg har samleje med en Q,når hun siger giv mig din store ladning, men i stedet falder penisen-et stort problem.,Mvh William

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Der er faktisk rigtig mange mænd der har langt nemmere ved at komme alene, end sammen med en partner. Alderen har også indflydelse på vores krop og seksualitet, og som du angiver er du 68 år. For en mand i 20'erne vil han oftere hurtigere kunne opnå udløsning og/eller orgasme end en mand i 60'erne. Sådan er naturens gang, og det er helt almindeligt, og nogle nyder endda rigtig godt af det, mens andre måske synes udløsningen kan lade sig vente lige lovlig længe.
Når du her i brevkassen beskriver din situation, så kunne noget måske tyde på at både du og din partner føler en form for pres når I har sex. Grunden til at du får svært ved at opretholde din rejsning, kan skyldes at du bliver så fokuseret på at du ikke kan udløsning, at du i stedet for at være til stede i din krop, og i det øjeblik du har med din partner, bliver distraheret, og det reagerer din krop også på. Rigtig mange rejsningsproblemer skyldes psykiske faktorer, og her spiller kommunikation og tryghed med sin sexpartner en kæmpe rolle. Din sexpartner oplever måske en frygt for ikke at være attraktiv og forførende nok, fordi hun kommer til at tolke din manglende udløsning som en form for afvisning af hende, også selvom at det slet ikke forholder sig sådan. Rigtig mange kvinder er desværre bare blevet fortalt, at mandens rejsning eller udløsning er et "bevis" for at de er lækre nok. At kvinde skal være den forførende part, og manden den aktive, lever desværre stadig i bedste velgående, og det kan altså være et enormt pres for både mænd og kvinder!
Vi håber du og din sexpartner måske kan finde en stille stund, hvor I kan få en samtale om denne her problematik. Forsøg at lov hinanden inden samtalen, at I vil være nysgerrige, og lade den anden tale ud, så får I måske en rigere mulighed for at forstå hvad der foregår hos jer begge.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du ikke oplever at du har fået svar på dit spørgsmål. Du kan også ringe til en rådgiver, eller fange os på vores chat. Vi har åbent alle dage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
De bedste hilsener fra Sexlinien