Spørgsmål:
Jeg har været til lægen for at finde ud af at jeg er forsinket i puberteten med to år så jeg er i virkeligheden faktisk 14. Jeg er bange for at der ikke sker noget snart ift. pubertet. Er det normalt?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Det er normalt at pubertetens start varierer meget fra person til person. For drenge begynder puberteten med vækst i testiklerne. Man siger at puberteten er forsinket, hvis testiklerne ikke er begyndt at vokse ved 14-års alderen.
Du skriver at du i virkeligheden er 14. Din alder er stadig din alder, uanset hvordan din pubertet udvikler sig. Du er 16 år gammel, men din læge mener, at din pubertet er nået til der, hvor man ville forvente en 14-årig er. At din læge siger det, tyder på at du er forsinket din pubertet. Forsinket pubertet er ikke sjældent og forekommer oftere hos drenge.
Din læge vil lægge en plan for dig. Afhængig af din krops udvikling vil lægen måske tage nogle blodprøver eller afvente mere udvikling. På baggrund af blodprøverne kan det være at du bliver tilbudt noget medicin, som kan hjælpe puberteten på vej. Medicin for forsinket pubertet har god effekt.
Du skal have stor ros for at tage kontakt til både læge og her hos os for at søge råd og vejledning. Det kan godt være svært, når ens krop ikke udvikler sig som de andres. Måske det i ventetiden kan hjælpe dig at tale med venner eller familie om dine tanker og følelser? Ellers kan det være rart at vide, at der er god hjælp at hente i medicinen, hvis din pubertet ikke skulle gå i gang af sig selv.
Vi håber at dette er svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Dreng/Mand på _ år