Spørgsmål:
Hej, jeg kan ikke trække min forhud helt tilbage over glansen hverken i stiv eller slap tilstand. Kun nok til at man lige akkurat kan se ind til glansen for enden, så jeg har formentlig forhudsforsnævring. Jeg har læst at der findes en receptpligtig creme mod dette, men hvis jeg kan undgå at gå til lægen, vil jeg helst det. Så jeg vil spørge om der er nogen teknikker man selv kan prøve til at “træne” forhuden til at blive mere smidig, så den kan trækkes helt tilbage?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Ud fra det du beskriver, lyder det ganske rigtigt som om, du har en forhudsforsnævring. Det er helt rigtigt forstået, at der findes en creme – en steroidcreme – som man kan få en recept til hos lægen. Cremen har rigtig god virkning, og for langt de fleste som bruger den, bliver problemet med forhudsforsnævringen løst ret hurtigt.
Når man tager cremen, er det en god ting at lave det, vi kalder ’forhudsgymnastik,’ hvor man øver sig ved at trække forhuden så langt tilbage, som man kan uden at det gør ondt, og så trækker den tilbage på plads igen bagefter. Det kan muligvis hjælpe lidt at gøre dette, selv hvis man ikke bruger cremen, men det vil nok ikke løse problemet.
Derfor er vores anbefaling klart, at du tager til lægen og får en recept til cremen. Vi kan godt forstå at det kan føles noget grænseoverskridende eller pinligt at skulle til lægen og have undersøgt sin penis – men måske kan det alligevel være det værd, hvis det kan fjerne forhudsforsnævringen? Du skal også huske på, at læger er vant til at se alle mulige folks kroppe, og for dem er det jo bare et arbejde. Hvis det er en bestemt læge, som du synes det er akavet at skulle have tøjet af over for, kan du måske få en tid hos en anden læge i samme lægehus? – og ellers kan du ringe og bede om at få en tid hos en anden læge i din by. Hvis de har tid, må andre lægehuse nemlig gerne se dig også.
Vi håber at det har været svar på dit spørgsmål. Du kan læse mere om forhudsforsnævring på vores emneside her – og du er også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140
Dreng/Mand på _ år