Spørgsmål:
Ser jeg for meget porno Hej jeg er en dreng på 17 og jeg syntes jeg er blevet afhængig af onani ved pikken og også afhængig af porno film med lækre damer og jeg har hørt det skulle være dårligt for en at gøre det så meget

Svar:
Hej der og tusind tak for dit spørgsmål.
Der er ikke noget galt i at onanere i sig selv. I din alder er det almindeligt, at man har stor lyst til at onanere og til tider kan det føles som om man næsten ikke kan holde sig fra at onanere, men stadig uden at det betyder man har en afhængighed. Onani kan være en rigtig god måde at lære sig selv og sine lyster at kende, kan bare føles mega nice og kan være godt til at slappe af.
Man kan tale om en afhængighed, hvis du ikke kan lave dine daglige aktiviteter, for eksempel at tage i skole eller være sammen med dine venner, fordi du altid hellere vil være hjemme og onanere. For så er det begyndt at være mere skadeligt for din hverdag end gavnligt for dit privatliv. Det samme gælder også for porno, hvis du næsten ikke kan holde dig fra at se porno og ikke kan få gjort hvad du ellers vil i hverdagen, så kan det også være tegn på et usundt forbrug.
Så det er ikke nødvendigvis dårligt at onanere og se porno, men det kommer an på hvor meget man gør det og hvad man ellers ikke har tid til eller fravælger for at onanere, som kan indikere om det er en afhængighed. Hvis du kan mærke i dig selv at det kunne gælde for dig og du føler du ikke har kontrol over det, så kan du prøve at starte med at sætte nogle grænser for dig selv. Det kan være du kun aftale med dig selv at du kun må onanere en eller to dage af om ugen, eller prøver at bruge et program eller dine browserindstillinger til at begrænse adgangen til pornohjemmesider eller slette det du har liggende. Ellers kan det fede ved at onanere være at man får et hurtigt dopamin-boost og det giver en belønnende følelse. Hvad du ellers kan prøve er at erstatte onanien med andre vaner, som også gør dig glad og giver dig noget dopamin. Det kunne være at dyrke noget motion eller nogle andre hobbyer som gør dig glad.
Hvis det fortsat er et problem, så kan du prøve at opsøge hjælp hos en sundhedsprofessionel - hos din egen læge, på Bispebjergs sexologiske klinik eller en privat psykolog.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, eller i hvert fald fik lidt at tænke over, men du er altid meget velkommen til at kontakte os igen! Du kan også chatte eller ringe til en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx30