Spørgsmål:
Hej, jeg er seksuelt aktiv med skiftende partnere. Jeg har ikke nogen symptomer, men vil gerne have et kønssygdomstjek. Hvilke sygdomme bør jeg blive testet for?

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Klamydia, gonoré, kønsvorter og herpes er de mest udbredte sexsygdomme i Danmark. Ud af disse 4 er dog kun klamydia og gonoré man kan teste for, når man ikke har symptomer. Herudover er det meget forskelligt hvad man ellers anbefaler at teste for, da det afhænger af dine sexpartnere. F.eks. om de er bosat i udlandet, om de også dyrker sex med mænd, osv. Alt sammen faktorer der kan gøre at der er nogle sexsygdomme de kan have større risiko for at have end andre. Men vi vil altid hos Sexlinien bifalde at man bliver testet for sexsygdomme, ca. hvert halve år, hvis man har skiftende partnere. På nogle klinikker rundt omkring i Danmark kan man booke en tid, og blive testet for de fleste sexsygdomme. Du kan se en liste over klinikker for sex/kønssygdomme her
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen. Husk du også kan ringe eller chatte med en rådgiver, på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Telefonnummeret er : 70 20 22 66
Bedste hilsener Sexlinien