Spørgsmål:
Hej, jeg har en diskussion med nogle. Er det strafbart hvis en fyr bilder en pige ind at han er 19 og hun har samleje med ham og hun efterfølgende finder ud af at han er 17 og hun dermed ikke ville have haft samleje med ham hvis hun havde vidst det?

Svar:
Hejsa! Nu ved jeg ikke hvor gammel pigen er i det scenarie, men når han er 17, så er han over den seksuelle lavalder, og derved er det ikke strafbart - med mindre hun er hans lærer, psykolog, læge, eller i en anden magtposition - derved ville det være strafbart for hende hvis han er 17, og ikke 19. Ellers er der ingen lov, der siger at han som 17-årig ikke må lyve om sin alder, men det er selfølgelig dårlig stil overfor pigen.
Håber det var svar på jeres spørgsmål!
Hilsner,
Sexlinien