Spørgsmål:
Hvad ville der ske hvis man fik bakterier fra endetarmen ind i vaginaen fra en dildo eller pikken? Hvor farligt er det og hvad gør man?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Hvis man får bakterier fra endetarmen ind i vagina fra en dildo eller en pik, kan man risikere at få skedebetændelse eller i værste fald underlivsbetændelse eller blærebetændelse. Skedebetændelse er kendetegnet ved en sur lugt fra skeden, grundet ændringer i skedens pH-værdi. Det kan afhjælpes med mælkesyrebaktier og nogle gange antibiotika. Underlivsbetændelse og blærebetændelse vil give smerte i underlivet, eventuelt smerte ved vandledning, feber og generelt ubehag. Her skal man ses af en læge og have antibiotika.
Hvis du er kommet til at have sex i endetarmen og efterfølgende i vagina og der er risiko for at du har flyttet tarmbakterier med derop, så kan du ikke gøre så meget andet end at skylle dig, og være opmærksom på symptomerne. Det er altid en god ide at bruge kondom på dildo eller pik når man dyrker analsex og efterfølgende gerne vil have sex i vagina.
Det er ikke nødvendigvis farligt eller noget som udvikler sig til sygdom. Miljøet i din skede er surt og kan holde mange bakterier nede. Men du skal være opmærksom op de nævnte symptomer. Hvis du oplever symptomer på underlivs – eller blærebetændelse skal du kontakte egen læge hurtigst muligt, og hvis du i tillæg til symptomerne oplever feber, skal du kontakte vagtlægen hvis det er uden for almindelig åbningstid.
Vi håber meget at dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00-19.00.
Med venlig hilsen
Sexlinjen