Spørgsmål:
Min kæreste har lige fået et herpes udbrud for første gang. Vi har været sammen i 1,5 år Jeg har ikke haft nogle symptomer, og ved ikke om jeg har det. Kan det være mig som har smittet hende eller har hun været mig utro ?

Svar:
Hej med dig!
Vi kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret.
Herpes virus kan sagtens ligge i dvale i kroppen i mange år, efter man er blevet smittet, inden det går i udbrud. Faktisk er det slet ikke sikkert, at det nogensinde går i udbrud. Over 80% af alle danskere har herpesvirus i kroppen, men det er langt fra alle dem, der får udbrud. Man kan også blot få et enkelt udbrud eller to, og så aldrig få det igen – mens andre får regelmæssige udbrud hele livet. Nogle har så milde symptomer, når de har udbrud, at de ikke rigtig opdager det, og derfor ikke ved at de har herpes.
Det er derfor ikke så nemt at svare dig på, om du har herpes og har smittet din kæreste, eller om hun har haft det inden I blev kærester – eller om hun har været dig utro. Derfor handler det i stedet om, hvorvidt du stoler på din kæreste.
I forhold til sex og smitte, så kan I have sex helt som I plejer. Man smitter nemlig kun meget sjældent, når man ikke har et udbrud. Det er derfor kun mens der er udbrud, at man helst skal lade vær med at have sex, så man ikke smitter. Det gælder alt berøring, der hvor udbruddet sidder. Man skal også passe på med ikke at smitte sig selv andre steder (fx hvis man rør sig på kønsdelene og bagefter klør sig i øjet). Virus vandrer nemlig ikke sådan rundt i kroppen, men bliver i stedet nogenlunde i det område, hvor man blev smittet. Men man kan godt selv overføre smitte fra fx kønsdelen til øje, numse eller mund. I kan forholde jer til det på præcis samme måde som forkølelsessår – det er samme virus.
Det lyder som om, at du skal have en god snak med din kæreste. Det kan være meget sårbart, at få sit første herpesudbrud. Det kan hjælpe at huske på, at der er en masse voksne, som lever helt almindelige (sex)liv med herpes – og ligesom jer er mange i forhold, hvor det kun er den ene, som har haft/får udbrud, og ofte ved ingen i forholdet helt, hvor herpesvirus kommer fra. I sidste ende betyder det ikke særlig meget hvem der smittede hvem med hvad hvornår. Så længe man stoler på hinanden og kan snakke åbent og ærligt. Det er det, der betyder noget.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx131