Spørgsmål:
Hej :) Jeg er blevet testet positiv for hpv virus i vinters. Og har nu mærket en knude-lignende knop på indersiden af ydre skamlæbe. Den ser ikke ud af noget - slet ikke som billeder og beskrivelser af kønsvorter. Dog er jeg i tvivl. Min læge kan først se mig om en måneds tid. Skal jeg se tiden an - måske det var en simpel bums? Eller hvad skal jeg gøre.

Svar:
Hej.
Det er svært for os at vurdere, hvad det præcis er. Det kan dog godt lyde som en bums eller som et indgroet hår. Begge er helt ufarlige og plejer at gå i sig selv af sig selv. Hvis du meget gerne vil tjekkes hurtigere end om en måned, kan du prøve at se, om rådgivnings- og præventionsklinikker nær dig har en tid hurtigere end din læge. Og ellers vil vi anbefale dig at holde øje med, om det udvikler sig og at holde det rent frem til din lægetid. Hvis du har ubeskyttet sex i mellemtiden anbefaler vi dig at bruge prævention, såsom slikkelap eller kondom.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive/ringe herind igen på telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien