Spørgsmål:
usikkerhed om fysisk berøring jeg er autist og hader at blive rørt af andre mennesker til en grad hvor jeg bliver defensiv eller bliver direkte bange (en ven har for eksempel holdt hans hånd op mod mig som om han ville røre mig og jeg gav mig næsten til at græde af ubehag) jeg er også single men vil gerne have en kæreste da jeg mere eller mindre ikke har følt kærlighed i flere år + jeg vil bare have nogle at have sex med og cuddle — her opstår problemet. jeg ved ikke hvordan jeg vil have det med at blive rørt af en hypotetisk kæreste også selvom jeg elsker hende. jeg har hørt at sex kan "override" noget som ocd men gælder det også for autisme/ting der skete før jeg kan huske? og nårh ja, hvordan finder man overhovdet en kæreste når man ikke bryder sig om bare sådan lige at møde nye mennesker og allerede har svært ved at splitte opmærksomhed imellem bare 2 venner?

Svar:
Hej og tusinde tak  for dit spørgsmål.
Det lyder som om du sidder med nogle svære bekymringer, men det er også bekymringer som vi med garanti kan sige, at du ikke er den eneste der sidder med. Der er mange som har det udforende med fysisk berøring og det er helt normalt. Autisme kan godt være med til at forstærke følsomhed overfor berøring, så du er ikke alene.
Du nævner muligvis, at kunne "override" ubehagen og det kan der godt noget ved. Intimitet kan hurtigt føles mindre ubehageligt hvis man er sammen med en kæreste eller en man føler sig tryg sammen med. I den sammenhæng, kan ubehagen ved berøring, godt blive erstattet af en god følelse, fordi man er sammen med en man kan lide.
Der er også folk som oplever berøring som for overstimulerende eller ligefrem smertefuldt, men som stadig gerne vil kunne gøre det og det er noget man kan få hjælp til at opnå. Hvis du har en psykolog/psykiater, så kan i arbejde på det sammen eller eventuelt henvise dig til eksponeringsterapi. Det er en terapiform hvor man forsigtigt (og i sikre rammer) gør sig mere vandt til berøring, ved at gøre det gradvist forskellige steder på kroppen og i længere tid. Det er også noget du kan øve dig i med dig selv. Du kan prøve at røre din egen krop forskellige steder, så du kan vende dig til følelsen og forberede dig på, hvis det var en anden som skulle gøre det.
Der er også nogen forhvem det bare ikke er deres kop te. Hvor berøring ikke er behageligt, men heller ikke er noget de har lyst til eller savner i deres liv og det er også helt fint. Der er mange folk i gode og tætte forhold, hvor fysisk berøring bare er en mindre del af relationen. Så de har måske mindre krammeri og putteri, men bruger mere tid på at snakke og hygge sammne. Hvad der skaber et godt parforhold er, at man sammen gør det begge i forholdet kan lide og nyder.
Samtalen om hvordan man finder en kæreste, og hvordan det vil være for dig at skulle holde styr på et forhold, vil være god at tage over vores chat eller helst over telefonen. Der vil vi meget gerne hjælpe og rådgive i hvilke muligheder du har.
Vores telefonnummer er 70202266, telefonen og chatten er åben 15-19 alle hverdage. Skriv eller ring også gerne hvis du har nogle andre spørgsmål eller gerne vil have noget ved besvarelsen uddybet.
Mvh Sexlinien