Spørgsmål:
Hejsa, jeg er en pige på 20 der kæmper rigtig meget med at jeg altid er mega våd når jeg er hjemme hos min kæreste, altså det jeg mener er at jeg altid føler at kan bare skal kigge på mig eller bare lige røre min arm og så er jeg bare våd, jeg syntes det er mega nederen da jeg ville ønske at det kun var når han prøvede på at gøre mig våd eller når han gav finger det skete. hvad kan man gøre ved dette? og hvordan får jeg et sundere underliv der ikke lugter dårligt med dufter godt så man har lyst til at give finger eller slikke.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder til at du oplever det som en udfordring, når du bliver våd, og at det er irriterende for dig at det sker ofte, når du er sammen med din kæreste.
Det skulle gerne være en dejlig oplevelse for dig at blive våd og have lyst til din kæreste. Vi starter lige med at dykke ned i to typer væske fra underlivet.
Der findes flere former for væske, som kan udskilles fra underlivet. Det er helt naturligt, at alle piger og kvinder oplever at få udflåd dagligt. Det er som regel den væske, der er hvidlig og lugtfri eller lugter svagt syrligt og er en blanding af væske fra kirtler i livmoderhalsen og væske fra skedens slimhinde.
Der er også den væske, som udskilles, når man oplever at have lyst til sex. Den væske kaldes ofte for "lubrikation". Den er til for at smøre kønsdelene og er nødvendig for at undgå irritation og ømhed ved samleje. Huden på kønsdelene er meget tynd og følsom, så hvis ikke den fugtes, vil der kunne opstå smerter ved samleje på grund af gnidningsmodstand.
Der er nogle, der kan opleve at blive våde uden at have lyst - på den måde hænger kroppens reaktion og ens sexlyst ikke nødvendigvis sammen. Man kan altså godt blive våd uden at have lyst. Omvendt kan man også opleve at have stor sexlyst og blive meget våd.
Du spørger også til, hvordan ens underliv kan blive sundere. Hvis du mistænker, at der er en ubalance, eller at noget ikke er, som det skal være, så er det en god idé at ringe til lægen og snakke med dem om det. Problemer med lugten/duften skyldes ofte en lille bakteriel ubalance. Det er der mange, der oplever i løbet af livet, og det kan bl.a. skyldes, at man renser sit underliv lidt for ofte eller bruger sæbe - f.eks. med parfume. Der kan også være andre årsager, f.eks. hvis man er blevet smittet med en sexsygdom. Menstruationscyklussen kan også spille ind på lugten. Typisk vil lugten være lidt mere kraftig op til eller lige efter menstruationen.
Hvis du både oplever øgede mængder væske og en lugt, der er lidt anderledes, så kan det også være et tegn på en lille ubalance. Hvis du mistænker dette, skal du en tur forbi din læge, men det er heldigvis ofte noget, der er nemt at komme af med igen. Hvis du oplever at det er den lubrikation vi nævnet ovenfor, der er problemet, så er det også noget du kan snakke med din læge om.
Du nævner kort din kærestes lyst til at slikke dig eller give dig finger. Oplever du at det er noget din kæreste ikke har lyst til?
For at samle op på dit spørgsmål: Der kan være mange grunde til, at du oplever at blive meget våd. Det er svært at kende den præcise årsag med den info vi har. Derfor er du meget velkommen til at ringe eller skrive til os - så kan vi tage en uddybende snak om det. Vi har åbent på telefon 70202266 og chat alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år