Spørgsmål:
Hej Brevkasse. Jeg er en ung fyr på snart 24 der har et problem. Det er nærmest umuligt for mig at opnå klimaks/komme under sex. Jeg har intet problem i at få pikken op at stå og holde den stiv og jeg kan altid få mine partnere til at komme. Jeg kan bare ikke opnå en reel orgasme hvor jeg også kommer. Jeg kan sagtens komme under onani men ellers ikke på andre måder. Det skal nok også siges at jeg har været på sertralin de sidste fire år og har også hørt at det er svært at komme på antidepressiver. Jeg kan bare ikke hoppe af min medicin for at forhåbentligt kunne komme under sex. Mine partnere siger alle at de gerne ville få mig til at komme og siger også at det er ok når jeg ikke kan. Det er måske også fordi jeg tænker for meget over det. Jeg ville heller ikke skuffe dem og få dem til at tro at det er dem der er noget galt med. Jeg kan godt nyde sex i sig selv men det ville være skønt at kunne opnå en rigtig orgasme. Har i nogle forslag eller ideer til hvad jeg kunne gøre?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål,
Det er meget forståeligt, at dine tanker og refleksioner over hvad der påvirker din evne til at komme under sex fylder en del. Vi kan desværre ikke sige helt klart om det er sertralin eller tankerne der påvirker dig eller en blanding. Umiddelbart så tænker vi, at når du kan komme under onani - så er det en rigtig god forudsætning til at komme under sex med andre. At det kan være, som du selv skriver, at der er nogle tanker der forstyrrer og gør det udfordrende at slappe helt af?
Vi tænker lidt på, om du kunne være nysgerrig på, hvad der fungerer under onani for dig? Er det måden du rører dig selv på – og ville du kunne inkorporere den måde når du har sex? Eller er det præstationspresset der er væk når du kun har sex med dig selv? Du skriver selv ”det er måske også fordi jeg tænker for meget over det” – er du meget oppe i dit hoved under sex, så det er svært at give dig helt hen til at få en udløsning? Hvis dine tanker kører rundt, så kunne et råd til dig være, at prøve at fjerne presset på dig selv for at komme. Og forsøge at være i nu’et og fokusere på alle de andre dejlige ting under sex, som du også skriver, at du nyder. Et råd kunne også være, at forsøge at opnå klimaks på andre måder end penetrationssex – f.eks. ved at røre ved dig selv som du gør under onani eller instruere din sexpartner i det?
Du beskriver, hvordan dine sexpartnere fortæller dig, at de har udtrykt stor forståelse for at du har udfordringer med selv at opnå klimaks. Men samtidig er der de her tanker om og frygten for at skuffe dem eller frygten for at de tror, at det er dem der er noget galt med. Det lyder jo umiddelbart som om, at I allerede kommunikerer og snakker om det her på en rigtig rar måde, og at de bekræfter dig i, at det er helt okay. Men ligesom du skriver, kan det altså være enormt svært at slippe de her forventninger om hvad der er almindeligt og normalt, da det er så indgroet i vores samfund at klimaks skal opnås under sex – på trods af at dine sexpartnere faktisk bekræfter dig i, at det er okay at det ikke sker. Nu ved vi selvfølgelig ikke hvordan I har snakket om de her ting. Men kunne der være en måde at snakke om det her på, hvor det ikke blev til en undskyldning eller en negativ ting? Sådan at der ikke eksisterer den her ”forkerthedsfølelse” i rummet, men at der blev fokuseret på alle de positive og dejlige ting i stedet?
Og i forhold til sertralin, så er det som sagt svært for os at vurdere hvorvidt dine udfordringer med at opnå klimaks er en bivirkning - men det er altid en mulighed at tage kontakt til din læge for at tage en snak om det.
Vi håber, at dette svar kan være med til at sætte nogle tanker i gang hos dig. Du er mere end velkommen til at skrive eller ringe ind til os hvis du har brug for en uddybning eller at fortsætte snakken. Vi er åben på chat og telefon alle hverdage fra 15.00-19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien, XX17