Spørgsmål:
Hej, jeg ved ikke, om jeg har et problem. Når jeg har prøvet at onanere, mærker jeg ikke rigtig noget - det føles bare som om, jeg rører ved min arm eller noget. Jeg er også ret sikker på, at jeg har vaginisme, selvom jeg ikke har været hos gynækologen - spiller det en rolle i noget? Jeg har aldrig været i stand til at bruge en tampon, så det får mig til at tro, at det er vaginisme? Udover at fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan mærke noget, kan du fortælle mig, hvordan jeg bestiller tid hos gynækologen, og hvilken behandling de kan anbefale til mig? Tak!

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Det lyder ud fra det, du skriver, som om der er to ting, der bekymrer dig. Dels at du har svært ved at få noget ind i skeden, fx en tampon, og dels at du ikke oplever nydelse eller lyst, når du onanerer. Det er naturligt at tænke, at de to ting hænger sammen, men det kan også være to separate ting, som måske kan afhjælpes enkeltvis.
Det kan for mange føles mærkeligt eller ubehageligt de første par gange, man skal føre noget op i skeden, hvad enten det er en tampon eller en finger, når man onanerer. Hvis du fx har nogle ubehagelige oplevelser de første par gange, du prøver det, kan det gøre, at du lettere kommer til at spænde op i musklerne i underlivet. Her kan en for stor tampon eller manglende vådhed i skeden også bidrage til, at tamponen er svær at føre op.
Det er også vigtigt for os at skrive, at der helt normalt, hvis du de første par gange ikke oplever den helt store nydelse ved at onanere. Det kan nemlig tage lidt tid at finde ud af, hvad du selv godt kan lide, og hvad du synes er rart og ophidsende. Det kan derfor også handle om måden du onanerer på. Stimulerer du fx klitoris, når du onanerer, eller forsøger du primært at føre noget op i skeden? Mærker du en seksuel lyst eller ophidselse, når du onanerer, eller er du meget optaget af, om det kan komme til at gøre ondt? Hvis du er nervøs, anspændt eller bekymret kan du også let gøre, at du kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, og det kan også gøre det sværere at blive ophidset, våd eller mærke nydelse. Derfor er det godt at prøve at slappe helt af og mærke efter hvad du egentlig synes er rart.
Der kan altså være forskellige årsager til, at det føles svært eller ubehageligt at få noget ind i skeden. Det betyder ikke nødvendigvis, at du har vaginisme, men det kan være en god idé at tale med din praktiserende læge om det. Især hvis det er noget du går og bekymrer dig om. Det er også din praktiserende læge, der kan snakke med dig om behandlingsmuligheder og give dig en henvisning til en gynækolog, hvis de mener, at det er nødvendigt.
Vi håber, at du fik svar på dit spørgsmål. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte os på enten chat eller telefon. Du kan chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 eller på telefon: 70 20 22 66.
De bedste hilsner,
Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år